OMWB zet creatieve strategie in bij het vormgeven van de gewenste bedrijfscultuur
De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) bouwt samen met de medewerkers aan een gewenste bedrijfscultuur. Tijdens twee cultuursessies gingen zij… Meer
Case
LOF is een netwerk van, voor en door leraren uit het primair, speciaal, voortgezet en middelbaar onderwijs die het onderwijs willen verbeteren. Dankzij het LerarenOntwikkelFonds krijgen deze leraren budget, ruimte en begeleiding voor hun onderwijsinnovatie. En LOF doet de leraar goed, zo blijkt uit recent onderzoek van SEO, in opdracht van het ministerie van OCW.
18-02-2020Leraren met goede ideeën om het onderwijs te verbeteren, kunnen een verzoek indienen bij LOF. Leraar-juryleden beoordelen of het initiatief voldoet aan de vereiste criteria. Is dat het geval, dan ontvangt de leraar budget en begeleiding van een leraar-coach om het innovatieve plan uit te voeren. Leraren maken veelvuldig gebruik van LOF. De afgelopen ronde dienden maar liefst 269 leraren een initiatief in. LOF-leraren zijn tevreden over de ondersteuning die LOF biedt. In het SEO-onderzoek geven LOF-leraren aan dat zij zich zonder een LOF-subsidie minder hadden ontwikkeld, dat hun netwerk kleiner zou zijn en dat hun project niet van de grond zou zijn gekomen.
Sinds het LerarenOntwikkelFonds in 2016 is opgericht, zijn er maar liefst 2337 aanvragen po/vo ingediend, waarvan er 727 zijn goedgekeurd. Ook zijn er al meer dan 100 pioniers uit het mbo aan de slag gegaan. Leraar-onderzoekers verbonden aan LOF hebben onderzocht in welke mate een LOF-traject bijdraagt aan de ontwikkeling van krachtig leiderschap. Bekijk de infographic met de uitkomsten.
In 2019 heeft OCW opdracht gegeven aan SEO om de doelstellingen van LOF te onderzoeken. De voornaamste conclusies uit het SEO-onderzoek zijn dat het stimuleren van innovatie en het versterken van professionalisering van onderop als succesvol worden beschouwd. Maar ook de begeleiding tijdens de drie LOF-labs en het samen leren in de groepen zijn succesfactoren. De ontwikkelingsruimte die LOF leraren geeft en het vrij roosteren van leraren, zodat ze hun initiatieven daadwerkelijk kunnen uitvoeren, heeft daar sterk aan bijgedragen. Lees het gehele onderzoeksrapport over LOF.
Het LerarenOntwikkelFonds is sinds 1 januari 2019 ondergebracht bij het CAOP. Ook over de bijdrage van het CAOP zijn meewerkende leraren positief:
Ik merk dat LOF bij het CAOP inhoudelijk en organisatorisch in goede handen is. LOF wordt professioneel neergezet.
Leraar Tjeerd Streekstra
Omdat het LerarenOntwikkelFonds van, voor en door leraren is, heeft het CAOP voornamelijk een organiserende en faciliterende rol. Daarbij denkt het CAOP ook actief mee over de toekomst van LOF.
Er zijn veel mooie initiatieven ingediend bij LOF. Hieronder vind je een selectie aan onderwijsinnovaties.
Sport in beeld
Rob Nieuwenhuis legt een database aan met video’s en instructiefilmpjes van gymlessen, ter inspiratie voor andere leraren. Het doel is om ongeveer 250 video’s te publiceren die gevolgd worden door ongeveer 700 collega’s. Bekijk zijn LOF-initiatief.
Sterk netwerk
LOF-leraar Laura Mos merkt dat er behoefte is aan het delen van kennis en ervaring rondom thema’s als werken in hoeken in groep 3, aansluiting bij groep 2, het vastleggen van voortgang, thematisch werken, spelend leren of het opzetten van een groep 2/3. Door effectieve, innovatieve netwerkbijeenkomsten te organiseren die aan deze behoefte voldoen, heeft ze een manier gevonden om kennis te delen. Zo kan er samen gedeeld, geleerd en ontwikkeld worden en vindt niet iedereen het wiel opnieuw uit. Bekijk haar LOF-initiatief.
Flipping the classroom
Leraar Bregje Kelderman heeft een initiatief ingediend ter verbetering van muzieklessen. Met videolessen kunnen leerlingen op hun eigen tempo werken. Bregje Keldermann ontwikkelt zelf korte clips over onder andere noten lezen, akkoorden en intervallen. Iedere clip bevat oefeningen op verschillende niveaus. Maar er zijn ook praktijkvoorbeelden van populaire muziek, waarin uitgelegd wordt hoe je een liedje van Ed Sheeran op je gitaar of piano speelt. Een gratis toegankelijk site voor muziekleerlingen waar theorie- en praktijkoefeningen te vinden zijn. Bekijk haar LOF-initiatief.
Op 3 december 2019 stemde de Tweede Kamer in met het voorstel van parlementariërs Rog (CDA) en Van Meenen (D66) om ook in 2020 met LOF door te gaan. In een amendement op de Rijksbegroting voor 2020 staat dat er €1miljoen budget voor ondersteuning voor duurzame implementatie van onderwijsontwikkeling voor leraren in het primair, voortgezet onderwijs en het mbo beschikbaar komt.
Hieronder vind je een aantal relevante links over LOF:
De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) bouwt samen met de medewerkers aan een gewenste bedrijfscultuur. Tijdens twee cultuursessies gingen zij… Meer
In april 2021 schreef de Adviescommissie praktische rechtsbescherming in belastingzaken het rapport ‘Burgers Beter Beschermd’. Het CAOP werd gevraagd om… Meer
De Nederlandse culturele en creatieve sector werkt op allerlei manieren aan de verbetering van de arbeidsmarkt en het personeelsbeleid. Maar… Meer
Sinds de coronacrisis is het niet meer mogelijk om fysieke bijeenkomsten te organiseren. Een gemis voor het CAOP, want wij… Meer
Begin 2020 publiceerden 14 vooraanstaande onderwijsorganisaties het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Met het discussiestuk wilden de organisaties het gesprek… Meer
Het thema werkdruk is een belangrijk thema voor universiteiten, maar toch kreeg het niet de aandacht die het verdient. SoFoKleS,… Meer
Samen Presteren is het arbeidsmarktfonds voor de sportsector. Voor Samen Presteren is het belangrijk om een actueel beeld te hebben… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.