Leraren met goede ideeën om het onderwijs te verbeteren, kunnen een verzoek indienen bij LOF. Leraar-juryleden beoordelen of het initiatief voldoet aan de vereiste criteria. Is dat het geval, dan ontvangt de leraar budget en begeleiding van een leraar-coach om het innovatieve plan uit te voeren. Leraren maken veelvuldig gebruik van LOF. De afgelopen ronde dienden maar liefst 269 leraren een initiatief in. LOF-leraren zijn tevreden over de ondersteuning die LOF biedt. In het SEO-onderzoek geven LOF-leraren aan dat zij zich zonder een LOF-subsidie minder hadden ontwikkeld, dat hun netwerk kleiner zou zijn en dat hun project niet van de grond zou zijn gekomen.
Evaluatie LOF door leraar-onderzoekers
Sinds het LerarenOntwikkelFonds in 2016 is opgericht, zijn er maar liefst 2337 aanvragen po/vo ingediend, waarvan er 727 zijn goedgekeurd. Ook zijn er al meer dan 100 pioniers uit het mbo aan de slag gegaan. Leraar-onderzoekers verbonden aan LOF hebben onderzocht in welke mate een LOF-traject bijdraagt aan de ontwikkeling van krachtig leiderschap. Bekijk de infographic met de uitkomsten.
Evaluatie LOF door SEO
In 2019 heeft OCW opdracht gegeven aan SEO om de doelstellingen van LOF te onderzoeken. De voornaamste conclusies uit het SEO-onderzoek zijn dat het stimuleren van innovatie en het versterken van professionalisering van onderop als succesvol worden beschouwd. Maar ook de begeleiding tijdens de drie LOF-labs en het samen leren in de groepen zijn succesfactoren. De ontwikkelingsruimte die LOF leraren geeft en het vrij roosteren van leraren, zodat ze hun initiatieven daadwerkelijk kunnen uitvoeren, heeft daar sterk aan bijgedragen. Lees het gehele onderzoeksrapport over LOF.
Rol CAOP
Het LerarenOntwikkelFonds is sinds 1 januari 2019 ondergebracht bij het CAOP. Ook over de bijdrage van het CAOP zijn meewerkende leraren positief: