Bijzondere Leerstoelen
Door kennisvalorisatie ten dienste van verschillende leerstoelen bevordert het CAOP de verbinding tussen wetenschap, beleid en praktijk. De leerstoelen fungeren als onafhankelijke wetenschappelijke motor vanuit een gemeenschappelijke Meerjarenagenda Leerstoelen (zie onderaan deze pagina) die de samenhang tussen de aandachtsgebieden van de leerstoelen weergeeft en dient als kader voor concrete agendering van activiteiten. De programmering van de leerstoelen is gerelateerd aan drie centrale vraagstukken:
- Effectiviteit versus legitimiteit van overheidshandelen (de verhouding tussen overheid en burger)
- Zekerheid versus flexibiliteit in arbeidsverhoudingen en personeelsbeleid (de verhouding tussen werkgever en werknemer)
- Decentralisatie versus integraliteit van bestuur (verhouding tussen de verschillende bestuurlijke niveaus) Bekijk de meerjarenagenda
Samenstelling Stichting Bestuur Bijzondere Leerstoelen per 1 januari 2024
- Mevrouw G.T.M. ten Dam, onafhankelijk voorzitter (voorgedragen door CAOP)
- Mevrouw E.L. Snoeij, onafhankelijk vice voorzitter (voorgedragen door CAOP)
- De heer J. Kruuk (zetel namens ZPW)
- De heer P.J.F. Wulms (zetel namens SCO)
- De heer G.J. Buitendijk, onafhankelijk lid (voorgedragen door CAOP)
- Mevrouw A. Doesburg (zetel namens ZPW)
- De heer P. Hennephof (voorgedragen door CAOP)
Ien Dales Leerstoel
De Ien Dales Leerstoel verbonden aan de Universiteit Leiden/Faculteit Governance and Global Affairs heeft betrekking op ‘de overheid als arbeidsorganisatie’. Belangrijke thema’s zijn de verhouding tussen politiek bestuur en ambtelijke dienst, de kwaliteit van de overheidsorganisatie en haar relatie tot werkgevers en werknemers en de politieke en ambtelijke integriteit van de publieke sector. ‘De overheid als arbeidsorganisatie’ is een onderdeel van het curriculum van de Faculteit Governance and Global Affairs.
Hoogleraar is prof. dr. Z. (Zeger) van der Wal.
Leerstoel Transities in de publieke sector
Het CAOP heeft samen met de Universiteit Leiden een nieuwe bijzondere leerstoel ingesteld: de leerstoel Transities in de publieke sector. De leerstoel is gevestigd bij het Instituut Bestuurskunde van de faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden, Campus Den Haag. Sinds 1 november 2021 werd de nieuwe bijzondere leerstoel bekleed door de hoogleraren Caspar van den Berg en Anchrit Wille. Vanaf 1 juli 2024 wordt de leerstoel bekleed door hoogleraar Anchrit Wille.
Naar de Leerstoel Transitie publieke sector
Leerstoel Innovatie in het Onderwijs
De leerstoel Innovatie in het Onderwijs richt zich op de inhoud en het proces van innovatie in het basis- en voortgezet onderwijs. De leerstoel richt zich op de werking en opbrengsten van innovaties in het onderwijs en de manier waarop de vernieuwingskracht van scholen kan worden versterkt. Frank Cornelissen is als bijzonder hoogleraar verbonden aan de leerstoel.
Leerstoel Health, Education and Work
Mark Levels is hoogleraar Health Education and Work aan de Universiteit Maastricht. De leerstoel Health, Education and Work, die deels door Sardes wordt bekostigd, is gericht op gezondheid en vitaliteit. Levels doet onderzoek naar de relatie gezondheid-SES-onderwijsuitkomsten-arbeidsmarktinzetbaarheid. De leerstoel brengt in kaart of en in hoeverre met gericht preventiebeleid kan worden voorkomen dat kinderen die kampen met aan gezondheid gerelateerde problematiek door deze problematiek een onsuccesvolle onderwijsloopbaan doormaken.
Leerstoel Positive Health at Work
De Universiteit Maastricht heeft prof. dr. Tim Huijts per 1 september 2022 benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Positive Health at Work, een nieuwe bijzondere leerstoel van het CAOP. Deze leerstoel richt zich op positieve gezondheid in de context van werk en leren. In zijn onderzoek bekijkt Tim Huijts hoe gezondheid gerelateerd is aan sociale ongelijkheid, en hoe de wisselwerking tussen gezondheid, onderwijs en werk verloopt. Daarnaast bestudeert hij hoe beleidsinterventies kunnen helpen bij het terugdringen van gezondheidsverschillen.
Gelijke kansen in onderwijs
Per september 2024 start dr. Lisa Gaikhorst als bijzonder hoogleraar op de leerstoel Gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen voor kinderen en jongeren aan de Universiteit Leiden. Gaikhorst doet onderzoek naar de verschillen in ontwikkeling van leerlingen, mechanismen die deze verschillen in stand houden en manieren waarop verschillen verkleind kunnen worden. Deze leerstoel is ingesteld door Sardes-Stichting CAOP en wordt ondersteund door de Stichting Bijzondere Leerstoelen. De leerstoel is gevestigd aan de faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Pedagogische Wetenschappen.
Leerstoel Comparative Public Sector en Civil Service Reform (tot 18 maart 2024)
De bijzondere leerstoel Comparative Public Sector en Civil Service Reform bestudeerde de hervormingen van het overheidsapparaat in een veranderende publieke sector, op nationaal en internationaal niveau. Het vergelijkend perspectief heeft zowel betrekking op het crossnationale als op het bestuurshistorische perspectief. De leerstoel was ondergebracht bij het Instituut Bestuurskunde, Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Hoogleraar was prof. dr. F.M. (Frits) van der Meer.
Naar de Leerstoel Comparative Public Sector en Civil Service Reform
Leerstoel Sociaal-Culturele Achtergronden en Differentiatie (tot 1 oktober 2023)
Eddie Denessen is universitair hoofddocent aan de opleiding Onderwijskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen en bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs aan het instituut Pedagogische Wetenschappen van Universiteit Leiden. De Sardes-leerstoel is gericht op de effecten van maatschappelijke ontwikkelingen op de onderwijskansen van leerlingen met diverse sociaal-culturele achtergronden. Denessen doet onderzoek naar ongelijkheid in het onderwijs, sociaal-culturele verschillen in opvattingen over onderwijs, ouderbetrokkenheid, communicatie tussen leraren en ouders en houdingen van leraren ten aanzien van diverse groepen leerlingen.
Naar de leerstoel Sociaal-Culturele Achtergronden en Differentiatie op website van Sardes
Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt (tot 1 april 2023)
De onderwijsarbeidsmarkt kent zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve dimensie. Bij de kwantitatieve invalshoek gaat het vooral om arbeidsmarktvraagstukken als mobiliteit, vervangingsvraag, vergrijzing, beloning en motivatie, arbeidsproductiviteit etc. Bij de kwalitatieve invalshoek gaat het om vraagstukken als opleiding en professionalisering, leven lang leren, kwaliteit van de arbeid etc. Kwalitatieve en kwantitatieve aspecten zijn nauw met elkaar verweven. Leerkrachten die niet tevreden zijn over hun ontwikkelingsmogelijkheden bijvoorbeeld zullen de sector eerder verlaten. Voor de onderwijsarbeidsmarkt zijn dan ook beide invalshoeken relevant. Hoogleraren zijn prof. dr. Frank Cörvers en prof. dr. Marc van der Meer.
Albeda Leerstoel (tot 1 maart 2022)
De Albeda Leerstoel aan de Universiteit Leiden heeft betrekking op ‘arbeidsvoorwaardenvorming in de publieke sector’ en bestudeert het veld van arbeidsverhoudingen in zijn verschillende facetten. Kern van het taakgebied is studie van het proces van arbeidsvoorwaardenvorming, politiek-ambtelijke verhoudingen en medezeggenschap. De leerstoel stoelt op de wetenschapsgebieden rechtsgeleerdheid, sociologie, economie en bestuurskunde. De nadruk op de beleidsdimensie brengt met zich mee, dat in het vak de opdracht ligt besloten te denken in termen van alternatieven, van “nieuwe” sociale constructies. Hoogleraar is prof. dr. mr. B. (Barend) Barentsen.
Onderzoek en publicaties
Via onderstaande link vind je diverse publicaties en onderzoeken van de Leerstoelen.
Nieuwe STAD beschikbaar
Vraag de nieuwe STAD 2023 Bouwen aan vertrouwen aan
Deze zesde editie van de STAD-reeks gaat over ‘Bouwen aan vertrouwen’. Het vertrouwen tussen overheid en burger staat onder druk. Dit tanende vertrouwen kan gevolgen hebben voor het maatschappelijk draagvlak van het handelen van het openbaar bestuur. Ook kan het gevolgen hebben voor de steun voor de (parlementaire) democratie. Althans, dat is het overheersende beeld. Op de vraag in hoeverre deze conclusies veralgemeniseerd kunnen worden, gaan de auteurs in de verschillende bijdragen in deze bundel verder in.
Bestel een exemplaarGa vrijblijvend in gesprek met een expert
Hodemaekers