De ombudsfunctionaris heeft een unieke plaats in de organisatie, omdat de rol aan niemand ondergeschikt is. Dat maakt dat de ombudsfunctionaris onafhankelijk kan opereren binnen een organisatie en toegang heeft tot alle gegevens en dossiers. ‘De ombudsfunctionaris kan zo, na een melding, zonder belemmeringen de juiste aandacht besteden aan meldingen’, vertelt Van Maris. ‘De ombudsfunctionaris is overigens niet verantwoordelijk voor het verbeteren van de sociale veiligheid in de organisatie, maar heeft de intentie om het te verbeteren.’ De ombudsfunctionaris bemiddelt, verwijst door of doet onderzoek. Dit kan in verschillende situaties zijn, zoals problemen in de samenwerking, ongewenst gedrag en integriteitskwesties. Daarnaast kan de ombudsfunctionaris onderzoek doen naar onderliggende oorzaken van problemen en adviezen geven om de organisatie te helpen zichzelf te blijven verbeteren.
Doet de ombudsfunctionaris zelf onderzoek naar meldingen van integriteitskwesties?
Als er melding wordt gedaan van een integriteitskwestie, zijn er verschillende mogelijkheden: zelf de integriteitskwestie onderzoeken, of het onderzoek uitbesteden. ‘Om juridisering zoveel mogelijk te voorkomen, is het goed om zelf informatie in te winnen en te leiden naar het goede gesprek’, legt Van Maris uit. ‘Als dat traject onverhoopt niet leidt tot een oplossing, kan er een officieel onderzoek worden ingesteld. Elk onderzoek begint met de vraag of het onderzoek wel zinvol is. Voldoet het aan de behoefte van de melder en helpt het de organisatie bij het oplossen van een vraagstuk? Die afweging kan per melding verschillen.’