In de praktijk en bij de CAOP-opleidingen merken de adviseurs sociale veiligheid dat het potentieel van de vertrouwenspersoon nog onvoldoende benut wordt. Welke aandachtspunten kunnen we inzetten om de toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon te bevorderen? In dit deel behandelen we de kwestie vanuit het perspectief van de vertrouwenspersoon.
Dit is het tweede artikel over het optimaal benutten van de vertrouwenspersoon. Deel een lees je hier.
Kom naar de Dag van de Integriteit!
Zie jij verschuivingen in normen en waarden binnen jouw organisatie? En merk je hoe technologische ontwikkelingen nieuwe vraagstukken opwerpen rondom integriteit en sociale veiligheid? Kom erachter hoe we omgaan met deze uitdagingen tijdens de Dag van de Integriteit – De nieuwe norm: integriteit in transitie? Op donderdag 26 september in Utrecht.
Toegankelijkheid bevorderen vanuit het perspectief van de vertrouwenspersoon
Laten we inzoomen op wat de vertrouwenspersoon in de functie van voorlichter en ondersteuner kan doen om diens toegankelijkheid te bevorderen.
Voorlichting
- Het bevorderen van de zichtbaarheid
‘Ook de vertrouwenspersoon zelf draagt uiteraard bij aan de zichtbaarheid. Zo kan hij of zij een foto en contactgegevens aanleveren voor op intranet, met daarbij een kort verhaaltje over diens taken’, zegt Van der Lek. ‘Daarnaast zien we dat vertrouwenspersonen vaak aansluiten bij bijeenkomsten voor nieuwe medewerkers, of in het geval van de overheid bij het afleggen van de ambtseed. Hun inbreng bij zulke bijeenkomsten kan variëren van een toelichting op de functie tot het met elkaar bespreken van dilemma’s in het werk. Soms gaat de vertrouwenspersoon ook langs de teams om zo het gezicht achter de functie te tonen en uit te leggen wat hij of zij precies doet. Dit draagt bij aan de bekendheid van de vertrouwenspersoon als persoon én de (onafhankelijke rol) van de functie.’ - Het promoten van het informele karakter
‘Wij horen vaak van deelnemers aan onze opleiding voor vertrouwenspersonen dat er een bepaald beeld is van de vertrouwenspersoon. Een voorbeeld hiervan is dat medewerkers de vertrouwenspersoon pas benaderen als zaken echt geëscaleerd zijn. Nog te vaak merken wij dat naar een vertrouwenspersoon stappen als een heel grote stap wordt ervaren. De vertrouwenspersoon is er in essentie juist om informele oplossingen te bieden, in plaats van te juridiseren. In de voorlichting kan daar natuurlijk aan gewerkt worden, door medewerkers erop te wijzen dat wanneer er twijfels zijn, er laagdrempelig en onafhankelijk met een vertrouwenspersoon gespard kan worden. Ook is het belangrijk om te benadrukken dat medewerkers met een gesprek niet direct in een zwaar proces terecht zullen komen. En nog belangrijker: dat de melder zelf de regie houdt.’