Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
De werkdruk in het onderwijs is hoog. Verzuim en burn-outs komen in het onderwijs dan ook vaker voor dan gemiddeld. Maar welke factoren zijn hierin bepalend en zijn er verschillen tussen de docenten in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs? Ruud van der Aa, onderzoeker bij het CAOP, geeft antwoord op deze vragen in de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
Werknemers in het primair onderwijs hebben vaker te maken met hoge taakeisen, emotioneel zwaar werk en lastige taken dan werknemers in het voortgezet onderwijs. Bovendien hebben ze minder regelmogelijkheden dan in het voortgezet onderwijs. Daarmee worden de mogelijkheden bedoeld die een medewerker heeft om aan de taakeisen te voldoen. Denk aan autonomie in het werk of steun van de leidinggevende en collega’s.
Als er een disbalans is tussen taakeisen en regelmogelijkheden, ontstaat werkdruk die kan leiden tot werkstress en op lange termijn tot een burn-out. Ondanks dat werknemers in het primair onderwijs hogere taakeisen en minder regelmogelijkheden hebben, komen burn-outklachten gemiddeld vaker voor in het voorgezet onderwijs dan in het primair onderwijs. Wel is het percentage werknemers met burn-outklachten in het primair onderwijs de afgelopen tien jaar sterk gestegen, van 16 procent naar ruim 24 procent.
Kortom, er is niet één oorzaak voor werkdruk in het onderwijs, maar vaak speelt een combinatie van meerdere factoren een rol. Wel blijkt dat onderwijsprofessionals die 4 uur per week of meer overwerken, meer risico lopen op burn-outklachten. Zij ervaren hoge taakeisen en en geven vaker aan dat ze emotioneel zwaar of moeilijk werk hebben. De piek van de klachten ligt bij de werknemers met een groot parttime contract (0,6-0,8 fte). Bijna de helft van de werknemers in het primair onderwijs werkt meer dan 4 uur per week over, tegenover ruim 44 procent in het voortgezet onderwijs.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Welke factoren zijn bepalend voor de taakzwaarte van leraren? En wat is er bekend over verschillen in taakzwaarte tussen leraren in het primair en voortgezet onderwijs? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Lees het uitgebreide antwoord op de website van de Kennisrotonde.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.