AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Kennis
In de cao voor de Nederlandse universiteiten is afgesproken om bij de universiteiten een ombudsfunctie in te richten. Na een evaluatie van SoFoKleS, het Sociaal Fonds voor de Kennissector, hebben de universiteiten de voorkeur uitgesproken om een ombudsfunctie bij alle universiteiten in te richten. Parallel hieraan heeft het CAOP een product ontwikkeld waarbij we organisaties in het publieke domein ondersteunen bij de voorbereiding, inrichting en uitvoering van een (externe) ombudsfunctie.
Elke organisatie waar veel mensen samenwerken heeft te maken met vraagstukken rondom sociale veiligheid. Er kunnen situaties ontstaan die misstappen mogelijk maken of de kans op fouten vergroten, zoals onduidelijke regels of procedures. Een gezonde en veilige werkomgeving vraagt dat de organisatie een lerend vermogen heeft. Leren van de eigen fouten en de fouten van een ander, maar ook van wat er goed gaat en van voorbeeldgedrag. Een goed ingerichte ombudsfunctie kan bijdragen aan het lerend vermogen van je organisatie. Dat blijkt ook uit de evaluatie van een pilot met een ombudsfunctionaris op vier Nederlandse universiteiten.
Een vertrouwenspersoon loopt nogal eens tegen de grenzen aan van zijn of haar taken. Een vertrouwenspersoon ondersteunt melders en komt desgewenst op voor de belangen van een melder. De ombudsfunctie is neutraal en onpartijdig, waardoor de ombudsfunctionaris een bemiddelende rol kan spelen. Dit maakt de vertrouwenspersoon en ombudsfunctionaris complementair aan elkaar.
Een ombudsfunctionaris signaleert wat er speelt op het gebied van sociale veiligheid en adviseert vanuit een onafhankelijke positie niet alleen de professional die een beroep op hem of haar doet, maar ook de leiding van de organisatie. De ombudsfunctionaris onderneemt actie als uit de ontvangen signalen een patroon van ongewenst gedrag of onveiligheid blijkt. Hij kan dan zelf onderzoek uitvoeren of kiezen voor bemiddeling. Een ombudsfunctionaris heeft hierbij steeds oog voor zowel de belangen van de organisatie als die van de medewerker.
Wil je weten wat het CAOP kan doen om ook in jouw organisatie een onafhankelijke ombudsfunctie in te richten? Neem dan contact op met Margriet Drent of Jan de Jong via de contactbutton hieronder.
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.