Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Publicatie
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een boek uit: ‘Onderwijs aan het werk’. De lerarenagenda wordt ontleed en van nieuwe dimensies voorzien.
Het lerarenbeleid in Nederland ligt onder een vergrootglas. Er zijn ondanks alle goede bedoelingen te weinig leraren voor de klas in het basisonderwijs, het voorgezet onderwijs en het beroepsonderwijs. Ook de kwaliteit van het onderwijs laat op punten te wensen over. De scholen met de grootste leerachterstanden hebben de grootste problemen in de personeelsvoorziening. Inmiddels heeft menig commissie zich hierover het hoofd gebroken, onlangs nog de Commissie-Asscher en daarvoor het Advies-Van Vroonhoven.
Het boek Onderwijs aan het werk neemt een empirisch en theoretisch onderbouwd standpunt in over actuele onderwerpen, discussies, of regelmatig terugkerende thema’s in de politiek of het maatschappelijk debat over de arbeidsmarkt van leraren. Het boek bevat zes delen met thema’s die de afgelopen jaren op de agenda van de bijzondere leerstoel stonden:
Het boek ontleedt de Lerarenagenda door de prioriteiten onder de loep te nemen die bij de start van de Lerarenagenda zijn opgesteld. Ze zijn niet allemaal uit de verf gekomen, zoals het lerarenregister en de vereenvoudiging van de bevoegdheden. Het bevorderen van zij-instroom en de begeleiding van starters zijn wel verbeterd. De hoogleraren benoemen in het boek drie terugkerende problemen voor een effectieve uitvoering van de Lerarenagenda: ontbreken van eigenaarschap en draagvlak, geen continuïteit en coherentie in het beleid en onvoldoende geleerd van praktijkontwikkelingen in de school en diverse sectoren. Tot slot biedt het boek een analyse van hoe leraren zich continu kunnen verbeteren in hun werk en worden 10 bouwstenen aangereikt om de Lerarenagenda nieuw elan te geven.
Download
Download het boek (9.1 MB)Het boek ‘Onderwijs aan het werk’ telt 34 hoofdstukken en 530 pagina’s. Het bevat onder meer delen over professionalisering, arbeidsverhoudingen en kennisontwikkeling. Het is een resultaat van 42 auteurs. De redactie bestaat uit Marc van der Meer, Frank Cörvers en Ruud van der Aa. Het CAOP heeft de leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt 10 jaar ondersteund en heeft het boek uitgegeven, als sluitstuk van de leerstoel.
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Het CAOP en stichting leerKRACHT gaan samen het programma Groeikracht coördineren en uitvoeren. Groeikracht is een initiatief van een aantal… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.