Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Dragen flexibele leerplekken bij aan het gevoel van autonomie, het welbevinden en het leren van leerlingen? Een schoolleider in het primair onderwijs stelde deze vraag aan de Kennisrotonde. De vraag werd door het CAOP beantwoord op basis van wetenschappelijke literatuur.
Zowel leerlingen als leerkrachten vinden flexibele leerplekken prettiger en comfortabeler dan een traditioneel klaslokaal met rijen tafels en stoelen. Flexibele leerplekken zijn relatief open ruimtes met verplaatsbare wanden, gevarieerd meubilair en diverse inrichtingsmogelijkheden. De flexibiliteit van de leeromgeving geeft leerlingen meer keuzemogelijkheden en ze ervaren een grotere bewegingsvrijheid. Dat bevordert de autonomie van leerlingen en helpt hen om zich meer eigenaar te voelen van hun leerproces.
De effecten van flexibele leerplekken zijn positiever naarmate de leerkrachten beter weten hoe ze die kunnen toepassen in hun onderwijs. Flexibele leerplekken zijn vaak een kenmerk van nieuwe onderwijsconcepten als groepsdoorbrekend onderwijs of unitonderwijs. Ze maken het makkelijker om zowel individueel te werken als in groepen. Ook bieden ze meer mogelijkheden voor differentiatie en maatwerk. Scholen verwachten dat het leerlingen helpt om zich vaardigheden eigen te maken als kritisch denken, problemen oplossen, effectief communiceren en samenwerken.
In het onderzoek is niet gekeken of leerlingen beter presteren in flexibele leerplekken.
Dit is in het kort wat het CAOP in de literatuur vond als antwoord op de vraag van de schoolleider. Benieuwd naar het volledige antwoord?
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Ruud van der Aa, onderzoeksadviseur bij het CAOP, voerde het onderzoek uit dat leidde tot het antwoord. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.