Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Nieuws
Minister Dijkgraaf van OCW en minister Wiersma van Primair en Voortgezet Onderwijs hebben in de Kamerbrief Lerarenstrategie de noodklok geluid voor met name het personeelstekort in het onderwijs. Alle registers moeten open en er zijn nieuwe ideeën en onorthodoxe maatregelen nodig, volgens de onderwijsministers. Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP, geeft zijn visie op het lerarentekort en reageert op de Kamerbrief.
De eerste zinnen uit de Kamerbrief Lerarenstrategie slaan direct de spijker op de kop:
‘Het zijn leraren die het verschil maken waardoor je leert lezen, rekenen en schrijven, die je een steun in de rug geven als je dat even nodig hebt en die ervoor zorgen dat je na het afronden van je opleiding met zelfvertrouwen kunt gaan solliciteren. Als er niet voldoende goede leraren en schoolleiders zijn, dan is dat een risico voor de kwaliteit van het onderwijs.’
Het lerarentekort wordt met de dag groter en volgens de ministers heeft de aanpak tot nu toe nog niet geleid tot het terugdringen van het tekort aan onderwijspersoneel. Naast de focus op de tekorten in het primair onderwijs, beloven de ministers meer aandacht te hebben voor het voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en schoolleiders in het primair onderwijs. Ook wordt de regionale samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen versterkt en willen ze meer inzicht hebben in actuele tekorten. De ministers willen meer landelijke sturing vanuit de overheid, doorgaan met wat werkt, uitbreiden waar nodig en aanpassen waar nu wordt vastgelopen.
‘Feit is dat het niet goed gaat met de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. De kwaliteit van de leraar bepaalt grotendeels de kwaliteit van het onderwijs voor leerlingen en studenten’
Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP
Patrick Banis vindt het een goed streven: ‘Goed dat OCW de regie neemt en dat er meer samenhang komt om het onderwijs te verbeteren en daarmee het lerarentekort echt onder handen wordt genomen. Dat is nu te versnipperd, kleinschalig en loopt daarmee achter de feiten aan. Feit is dat het niet goed gaat met de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. De kwaliteit van de leraar bepaalt grotendeels de kwaliteit van het onderwijs voor leerlingen en studenten.’
Er zijn ook al veel goede initiatieven die het lerarentekort terugdringen, geeft Patrick Banis aan: ‘Waar we zeker mee moeten doorgaan, is hoe we het onderwijs op korte termijn zo organiseren dat we ondanks het tekort alsnog kwaliteit kunnen bieden. Het CAOP en Kennisland doen veel op het vlak van sociale innovatie om te zorgen dat onderwijspersoneel betrokken wordt bij het anders organiseren van onderwijs, zodat leraren ook zeggenschap krijgen over het onderwijs. Verder is het belangrijk om te onderzoeken wat écht werkt. Daar hebben wij bij het CAOP veel ervaring in. We bekijken continu welke van de vele initiatieven waar we aan meewerken, kunnen opschalen als zij succesvol zijn. Daarnaast is het verbinden van scholen, opleidingen en bedrijfsleven voor zij-instroom belangrijk. Daar hebben Arbeidsmarktplatform PO en Voion veel goed werk mee verricht. Maar ook dat moet worden opgeschaald.’
In de Kamerbrief worden enkele maatregelen genoemd om meer leraren op te leiden:
Er zijn meer kansen die de aandacht verdienen, vindt Patrick Banis: ‘Er liggen kansen op het gebied van samenwerking met andere sectoren, zoals de kinderopvang en het po. Kleine banen in de kinderopvang en het primair onderwijs kunnen groter worden gemaakt zodat je twee vliegen in één klap slaat. Dit geldt met name voor onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers. Daarnaast hebben verschillende fondsen van het CAOP het beroepsbeeld voor leraren ontwikkeld, waarmee er bredere carrièremogelijkheden komen en meer mensen behouden blijven voor het onderwijs.’
De onderwijsministers willen nog een stap verder gaan en een maatschappelijke discussie voeren over onorthodoxe maatregelen. Enkele voorbeelden van die onorthodoxe maatregelen van de ministers:
Momenteel is er een tekort van 9.100 fulltime leraren in het po en ongeveer 1.700 fte in het vo, waarbij vooral vakken als Nederlands en wiskunde met een tekort kampen. Vorig jaar hebben onderzoekers van het CAOP tekortvakken onderzocht en vakspecifieke knelpunten en oplossingen in kaart gebracht. De onderzoekers doen een aantal beleidssuggesties om het lerarentekort terug te dringen:
‘Als er 1.000 bloemen bloeien, welke bloeien dan nog net wat mooier en hoe kunnen we zorgen dat iedereen hiervan kan genieten?’
Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP
Onze CAOP-onderzoekers waarschuwden ook voor enkele scenario’s die nu werkelijkheid zijn geworden, met name voor het tekortvak wiskunde. Patrick Banis onderstreept het belang van onderzoek: ‘Onderzoek is vooral belangrijk om te kijken wat er werkt van de vele initiatieven in de regio, zodat het inzichtelijk wordt welke van die initiatieven we moeten opschalen naar andere regio’s. Als er 1.000 bloemen bloeien, welke bloeien dan nog net wat mooier en hoe kunnen we zorgen dat iedereen hiervan kan genieten?’
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.