Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Nieuws
Wat is het effect van het niveau van een instaptoets op het studierendement van mbo-studenten in het eerste jaar? Een docent in het mbo stelde deze vraag aan de Kennisrotonde. CAOP-onderzoekers Michiel van Rijn en Arjan van der Meijden zochten het uit.
Een instaptoets is een methode om de kennis en vaardigheden van studenten bij de start van een opleiding te meten. Het kan op begin- of eindniveau worden afgenomen. Het effect van deze toetsen op het studierendement hangt echter af van de vervolgstappen die gemaakt gaan worden door de student en de docenten.
Een instaptoets op beginniveau legt gaten in de basiskennis vóór de start van een opleiding of vak bloot. Als uit de toets naar voren komt dat de student kennis mist, kan er bijles gevolgd worden. Een instaptoets op eindniveau laat juist zien wat het niveau van de student is ten opzichte van de leerdoelen van de opleiding of het vak. Als blijkt dat een student bepaalde leerdoelen al beheerst, kan de docent delen van de lesstof verkort, versneld of verdiept aanbieden.
De leerprestaties en de motivatie van studenten worden beïnvloed door de methode van de instaptoetsen. Een adaptieve instaptoets – waarbij de vragen stoppen als de student meerdere foutieve antwoorden achter elkaar heeft gegeven – draagt het beste bij aan de motivatie van studenten. Een instaptoets waarbij studenten alle vragen moeten beantwoorden – goed of fout – ervaren ze als negatiever.
Het is belangrijk dat er na het afronden van de toets goede vervolgacties plaatsvinden. Zo moeten studenten inzicht krijgen in hun voortgang en kennis. Het inspireert en motiveert hen om verder te leren. Aanvullende en gerichte feedback door een docent werkt zelfs nog beter. Als een docent uitleg geeft over het juiste antwoord, heeft dit een sterk positief effect op het studierendement.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Onderzoeksadviseurs van het CAOP beantwoorden deze vragen op basis van onderzoeksliteratuur.
Ben je nieuwsgierig naar het hele onderzoek? Via onderstaande button kun je het hele antwoord op de vraag teruglezen. Heb je vragen over het onderzoek? Neem dan onderaan deze pagina contact op met Arjan van der Meijden of Michiel van Rijn.
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.