Onderzoek naar professionalisering leraren en docenten: hoe pak je dat effectief aan?
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren en docenten voor de klas. Hun vakkennis is een… Meer
Nieuws
Voor veel scholen is het op het moment moeilijk om vacatures te vervullen. Volgens het Ministerie van Onderwijs loopt het lerarentekort verder op tot 2025, met name in de randstadregio’s. Tijdens een dubbelinterview spraken we bijzonder hoogleraren Onderwijsarbeidsmarkt Frank Cörvers en Marc van der Meer over de oplopende personeelstekorten, de miljardeninvestering van het Nationaal Programma Onderwijs, innovatie en digitalisering in het onderwijs en kansenongelijkheid.
‘De afgelopen jaren zag je de aanmeldingen voor de pabo teruglopen’, vertelt Cörvers. ‘Dat is versterkt doordat men toelatingstesten heeft ingevoerd. Waardoor vooral minder mbo’ers naar de pabo zijn gegaan.’ Cörvers denkt dat de lage interesse in het lerarenberoep te maken heeft met de arbeidsvoorwaarden, het imago van de beroepsgroep en de negatieve geluiden over het basisonderwijs.
Vanuit het onderwijs klinkt kritiek op de miljardeninvestering van het Nationaal Programma Onderwijs. Ook Cörvers heeft zijn bedenkingen. ‘Het risico van deze miljardeninvestering is dat je de arbeidsmarkt tijdelijk verstoort. Met een miljardeninvestering kun je bijvoorbeeld geen salarisverhoging geven, of structureel extra mensen aantrekken. Het is allemaal tijdelijk.’
Ook van der Meer is kritisch en ziet een miljardeninvestering niet als oplossing voor het lerarentekort. ‘We kijken naar een structurele verandering. Die moet komen in de verbinding tussen onderwijs en de lerarenopleiding. Als je niet de arbeidsinzet met professionalisering en innovatie en onderzoek verbindt, dan kom je niet structureel verder om de problemen die er zijn op te lossen. Het arbeidsmarktvraagstuk in de verschillende onderwijsdomeinen staat niet los van arbeidsverhoudingen en de inrichting van de arbeidsorganisatie.’
Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat het aanbieden van online onderwijs met behulp van technische middelen werkt. Volgens van der Meer is een digitaliseringsprogramma in het onderwijs zeer wenselijk. Maar zijn de digitale vaardigheden van docenten relatief basaal. ‘In de eerste orde moet er nog sterk ontwikkeld worden, maar dat lukt niet in twee jaar. Daar is een investeringsprogramma voor nodig van zeker tien jaar.’
Volgens de SER leidt het gebrek aan structurele investering tot meer kansenongelijkheid. De SER en de onderwijsraad adviseert om kinderen van verschillende niveaus bij elkaar te zetten. Cörvers vindt het terecht dat kansenongelijkheid op de agenda staat. Maar hij maakt zich wel zorgen over de consequenties voor leraren. ‘Leraren moeten lesgeven aan leerlingen met verschillende niveaus en achtergronden. Dat vereist een complexe vaardigheid: differentiëren. Om dat waar te maken, vereist dat een behoorlijke investering.
Bekijk hieronder het volledige dubbelinterview met bijzonder hoogleraren Frank Cörvers en Marc van der Meer:
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren en docenten voor de klas. Hun vakkennis is een… Meer
In opdracht van het ministerie van OCW deed het CAOP een jaar geleden onderzoek naar tekortvakken in het voortgezet onderwijs,… Meer
Wat zijn de instroomregels bij een commissie? Wat kan wel en niet? Onze medezeggenschapsexperts van het CAOP geven antwoord op… Meer
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.