‘De afgelopen jaren zag je de aanmeldingen voor de pabo teruglopen’, vertelt Cörvers. ‘Dat is versterkt doordat men toelatingstesten heeft ingevoerd. Waardoor vooral minder mbo’ers naar de pabo zijn gegaan.’ Cörvers denkt dat de lage interesse in het lerarenberoep te maken heeft met de arbeidsvoorwaarden, het imago van de beroepsgroep en de negatieve geluiden over het basisonderwijs.
Kritiek op het Nationaal Programma Onderwijs
Vanuit het onderwijs klinkt kritiek op de miljardeninvestering van het Nationaal Programma Onderwijs. Ook Cörvers heeft zijn bedenkingen. ‘Het risico van deze miljardeninvestering is dat je de arbeidsmarkt tijdelijk verstoort. Met een miljardeninvestering kun je bijvoorbeeld geen salarisverhoging geven, of structureel extra mensen aantrekken. Het is allemaal tijdelijk.’
Ook van der Meer is kritisch en ziet een miljardeninvestering niet als oplossing voor het lerarentekort. ‘We kijken naar een structurele verandering. Die moet komen in de verbinding tussen onderwijs en de lerarenopleiding. Als je niet de arbeidsinzet met professionalisering en innovatie en onderzoek verbindt, dan kom je niet structureel verder om de problemen die er zijn op te lossen. Het arbeidsmarktvraagstuk in de verschillende onderwijsdomeinen staat niet los van arbeidsverhoudingen en de inrichting van de arbeidsorganisatie.’
Ontwikkeling innovatie en digitalisering in het onderwijs
Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat het aanbieden van online onderwijs met behulp van technische middelen werkt. Volgens van der Meer is een digitaliseringsprogramma in het onderwijs zeer wenselijk. Maar zijn de digitale vaardigheden van docenten relatief basaal. ‘In de eerste orde moet er nog sterk ontwikkeld worden, maar dat lukt niet in twee jaar. Daar is een investeringsprogramma voor nodig van zeker tien jaar.’
Gebrek aan structurele investering leidt tot meer kansenongelijkheid
Volgens de SER leidt het gebrek aan structurele investering tot meer kansenongelijkheid. De SER en de onderwijsraad adviseert om kinderen van verschillende niveaus bij elkaar te zetten. Cörvers vindt het terecht dat kansenongelijkheid op de agenda staat. Maar hij maakt zich wel zorgen over de consequenties voor leraren. ‘Leraren moeten lesgeven aan leerlingen met verschillende niveaus en achtergronden. Dat vereist een complexe vaardigheid: differentiëren. Om dat waar te maken, vereist dat een behoorlijke investering.
Bekijk hieronder het volledige dubbelinterview met bijzonder hoogleraren Frank Cörvers en Marc van der Meer: