Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Nieuws
Voor veel scholen is het op het moment moeilijk om vacatures te vervullen. Volgens het Ministerie van Onderwijs loopt het lerarentekort verder op tot 2025, met name in de randstadregio’s. Tijdens een dubbelinterview spraken we bijzonder hoogleraren Onderwijsarbeidsmarkt Frank Cörvers en Marc van der Meer over de oplopende personeelstekorten, de miljardeninvestering van het Nationaal Programma Onderwijs, innovatie en digitalisering in het onderwijs en kansenongelijkheid.
‘De afgelopen jaren zag je de aanmeldingen voor de pabo teruglopen’, vertelt Cörvers. ‘Dat is versterkt doordat men toelatingstesten heeft ingevoerd. Waardoor vooral minder mbo’ers naar de pabo zijn gegaan.’ Cörvers denkt dat de lage interesse in het lerarenberoep te maken heeft met de arbeidsvoorwaarden, het imago van de beroepsgroep en de negatieve geluiden over het basisonderwijs.
Vanuit het onderwijs klinkt kritiek op de miljardeninvestering van het Nationaal Programma Onderwijs. Ook Cörvers heeft zijn bedenkingen. ‘Het risico van deze miljardeninvestering is dat je de arbeidsmarkt tijdelijk verstoort. Met een miljardeninvestering kun je bijvoorbeeld geen salarisverhoging geven, of structureel extra mensen aantrekken. Het is allemaal tijdelijk.’
Ook van der Meer is kritisch en ziet een miljardeninvestering niet als oplossing voor het lerarentekort. ‘We kijken naar een structurele verandering. Die moet komen in de verbinding tussen onderwijs en de lerarenopleiding. Als je niet de arbeidsinzet met professionalisering en innovatie en onderzoek verbindt, dan kom je niet structureel verder om de problemen die er zijn op te lossen. Het arbeidsmarktvraagstuk in de verschillende onderwijsdomeinen staat niet los van arbeidsverhoudingen en de inrichting van de arbeidsorganisatie.’
Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat het aanbieden van online onderwijs met behulp van technische middelen werkt. Volgens van der Meer is een digitaliseringsprogramma in het onderwijs zeer wenselijk. Maar zijn de digitale vaardigheden van docenten relatief basaal. ‘In de eerste orde moet er nog sterk ontwikkeld worden, maar dat lukt niet in twee jaar. Daar is een investeringsprogramma voor nodig van zeker tien jaar.’
Volgens de SER leidt het gebrek aan structurele investering tot meer kansenongelijkheid. De SER en de onderwijsraad adviseert om kinderen van verschillende niveaus bij elkaar te zetten. Cörvers vindt het terecht dat kansenongelijkheid op de agenda staat. Maar hij maakt zich wel zorgen over de consequenties voor leraren. ‘Leraren moeten lesgeven aan leerlingen met verschillende niveaus en achtergronden. Dat vereist een complexe vaardigheid: differentiëren. Om dat waar te maken, vereist dat een behoorlijke investering.
Bekijk hieronder het volledige dubbelinterview met bijzonder hoogleraren Frank Cörvers en Marc van der Meer:
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.