AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Nieuws
In 2015 is de Participatiewet geïntroduceerd om zo meer kwetsbare mensen aan het werk te krijgen en houden. De praktijk wijst inmiddels uit dat deze wet nog niet het gewenste effect sorteert. Er moeten nog flink wat stappen gezet worden om tot een inclusieve arbeidsmarkt te komen. CAOP-adviseur Bruno Fermin gaat in op eerder verschenen stukken in de media en welke rol de inclusieve arbeidsmarkt speelt in de verschillende verkiezingsprogramma’s.
De Participatiewet is in het leven geroepen voor ‘iedereen die kan werken, maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt.’ Momenteel zitten ongeveer één miljoen mensen thuis die onder de Participatie-doelgroep vallen, terwijl zij wel kunnen en willen werken. Om een meer inclusieve arbeidsmarkt te krijgen en deze mensen aan het werk te helpen, moet er iets veranderen.
CAOP-adviseur Bruno Fermin houdt zich als fondsmanager van SBCM (het A&O-fonds voor de sociale werkgelegenheid) dagelijks bezig met het thema inclusieve arbeidsmarkt en geeft aan waarom het zo belangrijk is: ‘Werk is in onze samenleving niet alleen van belang voor je inkomen, maar biedt ook zingeving, structuur en een netwerk van sociale contacten. Onderzoek laat zien dat het hebben van werk een positief effect heeft op de gezondheid en het gevoel mee te doen in de maatschappij. Daarom mag je niemand uitsluiten van werk. Op de eerste plaats voor de mensen zelf, maar het levert ook de samenleving als geheel winst op.’
Jeroen van der Geest, bestuurslid van brancheorganisatie Cedris, gaf afgelopen week in Trouw aan dat er inmiddels meer besef is in de Tweede Kamer dat er iets moet veranderen. ‘We zijn blij dat de waarde van de sociale ontwikkelbedrijven door de Tweede Kamer wordt onderkend. Iedereen met een arbeidsbeperking heeft recht op toeleiding tot werk. Dat recht staat nu onder druk: voor de meest kwetsbare groepen is de kans op een baan zelfs afgenomen. Er is gewoon meer geld nodig om voor werkgevers drempels weg te nemen om deze mensen in dienst te nemen.’
Van der Geest geeft ook aan dat er al een lange weg bewandeld is: ‘Waar vroeger de sociale werkplaats letterlijk tussen vier muren stond en er geen verbinding was met de buitenwereld, is er de laatste jaren juist meer gewerkt om mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers onder te brengen.’ De Participatiewet is een middel om dat voor elkaar te krijgen, maar komt onvoldoende van de grond. ‘Dat komt onder andere omdat de rol van sociaal ontwikkelbedrijven door de komst van de Participatiewet werd beperkt, terwijl het juist een belangrijke scharnierfunctie heeft tussen overheid en bedrijfsleven.’
Dat beeld wordt ondersteund in het onlangs verschenen bouwplan ‘Naar een inclusieve arbeidsmarkt’ van Cedris, waarin er ook een oproep wordt gedaan naar het nieuwe kabinet om de inclusieve arbeidsmarkt hoog op de agenda te zetten. ‘Het zorgen voor een inclusieve arbeidsmarkt is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het kan niet zonder de inzet van betrokken werkgevers, maar de overheid dient hierbij wel de juiste randvoorwaarden te creëren. Hier ligt een grote verantwoordelijkheid voor een volgend kabinet. Een inclusieve arbeidsmarkt kan alleen bereikt worden als meer publieke middelen worden ingezet, huidige wet- en regelgeving wordt hervormd en de publieke sociale infrastructuur wordt doorontwikkeld,’ zo valt in het bouwplan te lezen.
Cedris stelt een reeks maatregelen voor die moeten leiden tot een inclusieve arbeidsmarkt. Die maatregelen zijn onderverdeeld in drie bouwstenen:
‘De Participatiewet gaat te veel uit van de zelfredzaamheid van burgers en werkgevers en dus van tijdelijke ondersteuning van de overheid tot die match tot stand komt’
Bruno Fermin, CAOP-adviseur
Het bouwplan benoemt ook de randvoorwaarden om de bouwstenen te realiseren:
Bruno Fermin vult aan: ‘De Participatiewet gaat te veel uit van de zelfredzaamheid van burgers en werkgevers en dus van tijdelijke ondersteuning van de overheid tot die match tot stand komt. Dat is op zich een goed streven en voor een deel van doelgroep van de Participatiewet ook voldoende, maar een aanzienlijk deel heeft structurele ondersteuning en aanpassing van het werk nodig. Een structurele beperking gaat niet zomaar over en is iets waarvoor zowel de werkende als de werkgever ook structureel een oplossing moeten blijven vinden. Een leven lang ontwikkeling is voor iedereen een noodzaak om aan het werk te kunnen blijven in een veranderende arbeidsmarkt. Het bouwplan biedt een goede basis om deze ‘weeffout’ in de Participatiewet te herstellen.’
‘Het is mooi om te zien dat de politiek de signalen uit de samenleving en onderzoeken oppakt. Van links tot rechts leeft het besef dat er meer ondersteuning nodig is’
Bruno Fermin, CAOP-adviseur
Verschillende verkiezingspartijen hebben aangegeven meer aandacht te willen geven aan een publiek-private samenwerking die arbeidsbemiddeling stimuleert. De ABU heeft hier een overzicht van gemaakt:
Een gerichte begeleiding naar werk vindt plaats door meer persoonlijke dienstverlening van UWV en gemeenten, aangevuld met de kennis van gespecialiseerde private bureaus.
De samenwerking van gemeenten, UWV, uitzendbureaus en onderwijsinstellingen voor een betere begeleiding van werkzoekenden op de regionale arbeidsmarkt wordt gestimuleerd.
Er komen basisbanen voor mensen die niet in een reguliere baan aan de slag kunnen. Er wordt ingezet op meer beschutte werkplekken, goede structurele beschikbaarheid van detacheringsfaciliteiten, een no-riskpolis, loonkostensubsidie en jobcoaching.
Er komen 100.000 nieuwe basisbanen in de publieke sector. De basisbaan is een volwaardige baan met een fatsoenlijk salaris, waarmee mensen die nu nog ongewild langs de kant staan aan de slag kunnen.
Iedereen heeft recht op een baan. Alle mensen met een arbeidsbeperking krijgen het recht op (begeleiding naar) werk. Daarvoor wordt een nieuw ‘sociaal ontwikkelbedrijf’ gemaakt.
Sociaal en beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking wordt beschermd.
‘Het is mooi om te zien dat de politiek de signalen uit de samenleving en onderzoeken oppakt. Van links tot rechts leeft het besef dat er meer ondersteuning nodig is,’ aldus Bruno Fermin. ‘Meer passend werk en langduriger (structurele) maatwerkondersteuning die echt uitgaat van wat een werkgever en een werkzoekende of werknemer nodig hebben. En het borgen van de expertise en faciliteiten die nodig zijn om dat passend werk en ondersteuning te organiseren.’
Wij houden ons bij het CAOP bezig met verschillende thema’s en expertises die een inclusieve arbeidsmarkt ten goede komen. Tijdens de tweede webinar uit de webinarserie Op weg naar de verkiezingen: werken in een nieuwe werkelijkheid hebben onder andere Hans Borstlap, Desiree Curfs en Farid Azarkan veel gesproken over de inclusieve arbeidsmarkt. Kijk deze webinar terug via onderstaande knop:
Bekijk ook de volgende relevante thema- en expertisepagina’s op onze site:
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.