Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Het effect van de inzet van ICT op de leeropbrengsten in het primair onderwijs is klein maar positief. Dat blijkt uit onderzoek voor de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO). Welke factoren dragen bij aan de effectiviteit van ICT?
De effectiviteit van ICT in het primair onderwijs is afhankelijk van de context en factoren op institutioneel-, school-, leerling- en gezinsniveau. Deze kunnen echter niet los van elkaar worden gezien en spelen in onderlinge samenhang een rol.
Factoren op institutioneel niveau hebben betrekking op de technische infrastructuur, beleid voor ICT-training van leerkrachten en budget. Op schoolniveau gaat het over hoe de schoolleiding en leerkrachten aankijken tegen ICT in het onderwijs, aantal leerlingen per leraar en de beschikbaarheid van software, hardware en ondersteuning. Een hoofdtaak van de school is om te zorgen voor voldoende tijd en ruimte voor leerkrachten om samen te werken en elkaar te helpen. Ook een ondersteuningsteam is van belang om snel technische obstakels op te lossen.
Succesvolle inzet van ICT in het onderwijs is grotendeels afhankelijk van de kennis en vaardigheden van leerkrachten. Zij moeten in staat zijn om technologie te integreren in het leerproces. Daarbij spelen up-to-date ICT-vaardigheden en competenties een rol. Belangrijk is zelfvertrouwen: leerkrachten moeten de overtuiging hebben dat ze de beoogde leerdoelen kunnen realiseren.
Bij leerlingen spelen geslacht, (computer)vaardigheden, motivatie en hun houding ten opzichte van technologie een rol. Factoren die in het gezin meespelen zijn de gezinssamenstelling, sociaal-economische status en beschikbaarheid van apparatuur. Leerling- en gezinskenmerken bepalen in onderlinge samenhang het gebruik van ICT in de thuissituatie. Juist dit leren, buiten de formele onderwijscontext, bevordert de effectiviteit van ICT.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval stelde een onderwijskundig hoofd ICT de vraag: Welke factoren bij de leerkracht en welke in de schoolorganisatie zijn nodig zodat de inzet van ICT de leeropbrengsten in het primair onderwijs verhoogt? Wilco Brinkman en Ruud van der Aa hebben deze vraag beantwoord. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.