AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Publicatie
Uit het onderzoek ‘Samen werken aan betekenisvol werk’ van het CAOP blijkt dat ruim 90 procent van de werkenden in de publieke sector het belangrijk vindt om betekenisvol werk te hebben. In de praktijk blijkt ook dat 90 procent zijn werk als betekenisvol beoordeelt.
Op verzoek van het CAOP heeft Kantar Public een enquête uitgezet. Ruim 1000 werkenden in de sectoren onderwijs, openbaar bestuur, veiligheid en zorg & welzijn hebben gereageerd. Zij beoordelen hun werk als betekenisvol als ze het gevoel hebben dat hun werk nuttig is (93 procent) en zij hun kennis en vaardigheden in hun werk kunnen gebruiken (88 procent). Tevens draagt het goed kunnen uitvoeren van het werk (83 procent) en het verschil kunnen maken voor een ander (83 procent) bij aan het hebben van betekenisvol werk.
Patrick Banis, directeur arbeidsmarkt van het CAOP, stelt dat organisaties profiteren van betekenisvol werk. ‘Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat werkenden die hun werk betekenisvol vinden vaker tevreden over en trots zijn op hun werk. Ook zijn ze meer betrokken en eerder bereid om mee te gaan in veranderingen. Wat ook een interessante constatering is, is dat collega’s en leidinggevenden vaker positief oordelen over werkenden die hun werk als betekenisvol ervaren.’
Hoewel de verschillen onderling klein zijn, vinden de werknemers in de zorg hun werk het vaakst betekenisvol, gevolgd door het onderwijs. Het feit dat deze sectoren directe ondersteuning geven aan patiënten en leerlingen, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Volgens Banis bieden de uitkomsten van het onderzoek concrete aanknopingspunten voor organisaties in de publieke sector om in hun communicatie en personeelswerving meer aandacht te hebben voor die zaken die het werk in de publieke sector betekenisvol maken voor het personeel. ‘Daar liggen mogelijkheden voor organisaties om werkenden te werven en te binden. Dat is belangrijk in deze tijd van personele tekorten. Door aantrekkelijk te zijn kunnen mensen het verschil blijven maken. In de klas, aan het bed en bijvoorbeeld op straat.’
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek, dat een verkennend karakter heeft, zijn vormgegeven in een infographic. De uitkomsten schetsen een goed beeld van de publieke sector als geheel; op het niveau van de sectoren onderwijs, zorg en welzijn, veiligheid en openbaar bestuur zijn de uitkomsten indicatief van aard. Wil je het gehele onderzoekrapport lezen, vraag dit dan aan via betekenisvolwerk@caop.nl.
In de verhalenbundel 17 verhalen over betekenisvol werk lees je onze beschouwing over wat betekenisvol werk is, welke kenmerken het heeft en welke handelingsperspectieven er zijn. Daarnaast vertellen 17 professionals uit de publieke sector hun persoonlijke verhaal, waarin ze vertellen wat voor hun betekenisvol werk is. Je kunt het eBook met onderstaande knop gratis downloaden.
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.