Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Nieuws
In 2021 gaat het kabinet het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs aanpakken via verschillende regelingen. Zo zijn er subsidies voor een regionale aanpak, voor zij-instromers en voor opleidingskosten van leraren. De steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere krijgen extra geld voor de aanpak van het lerarentekort. Verder is er € 2,9 miljoen beschikbaar om het beroep van leraar te versterken. Voor het schooljaar 2020-2021 krijgen scholen ook weer middelen om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan.
Om het lerarentekort aan te pakken, is in 2021 geld vrijgemaakt voor de volgende regelingen:
Verder is voor 2021 en daarna ook structureel € 30 miljoen vrijgemaakt voor de noodplannen van de G5: de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere. Besturen uit deze steden hebben plannen gemaakt om het lerarentekort in hun stad aan te pakken. Bijvoorbeeld door zij-instromers te werven en begeleiden, personeel van andere scholen in te zetten, personeel op te leiden, kleine scholen te sluiten en het onderwijsproces op scholen anders te organiseren.
Voor de komende jaren worden grote personeelstekorten in het primair en voortgezet onderwijs verwacht. Ook nu zijn er regelmatig signalen dat scholen grote problemen hebben met het vervullen van hun vacatures, vooral in de Randstad. De personeelssituatie in het onderwijs is nu in de coronacrisis extra kwetsbaar omdat zieke leraren vanwege de lerarentekorten maar moeilijk vervangen kunnen worden.
Het kabinet maakt ook geld vrij om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan. Voor schooljaar 2020-2021 is daardoor € 380 miljoen beschikbaar. Eind 2020, begin 2021 komt er een tussenevaluatie naar de verdeling van werkdrukmiddelen in de schoolteams. Ook in het schooljaar 2019-2020 kregen de scholen al werkdrukmiddelen. Dit kon besteed worden aan oplossingen die het schoolteam met elkaar had besproken. Uit onderzoek in opdracht van de PO-raad blijkt dat scholen vinden dat deze middelen goed zijn besteed en bijdragen aan vermindering van de werkdruk. De meeste schoolteams hebben hun plannen om hun werkdruk aan te pakken met succes kunnen uitvoeren. De verlichting is voor een belangrijk deel te danken aan de inzet van onderwijsondersteuners en vakleerkrachten.
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.