Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
In 2021 gaat het kabinet het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs aanpakken via verschillende regelingen. Zo zijn er subsidies voor een regionale aanpak, voor zij-instromers en voor opleidingskosten van leraren. De steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere krijgen extra geld voor de aanpak van het lerarentekort. Verder is er € 2,9 miljoen beschikbaar om het beroep van leraar te versterken. Voor het schooljaar 2020-2021 krijgen scholen ook weer middelen om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan.
Om het lerarentekort aan te pakken, is in 2021 geld vrijgemaakt voor de volgende regelingen:
Verder is voor 2021 en daarna ook structureel € 30 miljoen vrijgemaakt voor de noodplannen van de G5: de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere. Besturen uit deze steden hebben plannen gemaakt om het lerarentekort in hun stad aan te pakken. Bijvoorbeeld door zij-instromers te werven en begeleiden, personeel van andere scholen in te zetten, personeel op te leiden, kleine scholen te sluiten en het onderwijsproces op scholen anders te organiseren.
Voor de komende jaren worden grote personeelstekorten in het primair en voortgezet onderwijs verwacht. Ook nu zijn er regelmatig signalen dat scholen grote problemen hebben met het vervullen van hun vacatures, vooral in de Randstad. De personeelssituatie in het onderwijs is nu in de coronacrisis extra kwetsbaar omdat zieke leraren vanwege de lerarentekorten maar moeilijk vervangen kunnen worden.
Het kabinet maakt ook geld vrij om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan. Voor schooljaar 2020-2021 is daardoor € 380 miljoen beschikbaar. Eind 2020, begin 2021 komt er een tussenevaluatie naar de verdeling van werkdrukmiddelen in de schoolteams. Ook in het schooljaar 2019-2020 kregen de scholen al werkdrukmiddelen. Dit kon besteed worden aan oplossingen die het schoolteam met elkaar had besproken. Uit onderzoek in opdracht van de PO-raad blijkt dat scholen vinden dat deze middelen goed zijn besteed en bijdragen aan vermindering van de werkdruk. De meeste schoolteams hebben hun plannen om hun werkdruk aan te pakken met succes kunnen uitvoeren. De verlichting is voor een belangrijk deel te danken aan de inzet van onderwijsondersteuners en vakleerkrachten.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.