AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Blog
De eHealth-monitor meet sinds 2013 de beschikbaarheid en het gebruik van e-health in Nederland. Oftewel, in hoeverre ondersteunt de technologie de gezondheid en gezondheidszorg in Nederland? Een opvallende uitkomst in de eHealth-monitor van 2019 is dat de groei van technische toepassingen stokt die zorgverlening op afstand mogelijk maken. Wilco Brinkman, adviseur bij het CAOP, gaat in zijn nieuwe blog hier dieper op in.
Wat meestal ondersneeuwt, is het effect van technologie op de relaties tussen mensen
Technologie in de zorg wordt al heel veel toegepast en dat blijft vermoedelijk toenemen de komende jaren. Maar dat niet alle technologie een goede uitwerking heeft in de zorg, zien we met name bij het beeldbellen. Zorgverleners verwachten enerzijds dat deze technologie wel hun werkdruk kan verlagen, anderzijds zijn zij van mening dat zij een minder goed beeld van de patiënt via beeldbellen krijgen in vergelijking met persoonlijk contact.
Ik denk dat zorgverleners hier een belangrijk signaal afgeven. Nieuwe technologie biedt vaak, soms vermeende, oplossingen voor praktische problemen, zoals werkdruk, fysieke belasting en hoge kosten. Als technologie vraagstukken op deze terreinen oplost, is dat natuurlijk mooi. Wat meestal ondersneeuwt, is het effect van de technologie op de relaties tussen mensen. In het bijzonder die tussen zorgverlener en patiënt.
Wat deze relaties waardevol maakt, is empathie. Ik bedoel daarmee niet empathie als een vorm van medeleven of medelijden, maar empathie als een middel om mensen, en dus ook patiënten, echt te begrijpen en te kennen. Volgens mij kan dat alleen maar in echt persoonlijk contact. Alleen dán kan je non-verbale signalen goed opvangen, nuances in de stem horen en de fysieke gesteldheid beoordelen. En in elkaars nabijheid kun je veel beter goede en persoonlijke vragen stellen. De informatie die dit oplevert is cruciaal voor het begrijpen van een probleem, het stellen van een diagnose en effectief handelen. Dat deze informatie misschien niet altijd ‘objectief’ te maken valt, is van minder belang. Het is het ‘onderbuikgevoel’ waar zorgverleners in de praktijk vaak een beroep op doen. Juist dit gevoel blijkt in de praktijk een belangrijke toegevoegde waarde voor het zorgproces te hebben, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het zou zonde zijn als dat verdwijnt.
Daar waar technologie de relatie tussen mensen vervangt of ingrijpend wijzigt, kan er empathie verloren gaan. Het lijkt mij belangrijk dat serieus mee te nemen bij de afwegingen of, en zo ja hoe, nieuwe technologie in dienst- en zorgverlening wordt geïntroduceerd.
Wil je meer weten over de eHealth-monitor? Download het volledige rapport.
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.