Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Blog
De eHealth-monitor meet sinds 2013 de beschikbaarheid en het gebruik van e-health in Nederland. Oftewel, in hoeverre ondersteunt de technologie de gezondheid en gezondheidszorg in Nederland? Een opvallende uitkomst in de eHealth-monitor van 2019 is dat de groei van technische toepassingen stokt die zorgverlening op afstand mogelijk maken. Wilco Brinkman, adviseur bij het CAOP, gaat in zijn nieuwe blog hier dieper op in.
Wat meestal ondersneeuwt, is het effect van technologie op de relaties tussen mensen
Technologie in de zorg wordt al heel veel toegepast en dat blijft vermoedelijk toenemen de komende jaren. Maar dat niet alle technologie een goede uitwerking heeft in de zorg, zien we met name bij het beeldbellen. Zorgverleners verwachten enerzijds dat deze technologie wel hun werkdruk kan verlagen, anderzijds zijn zij van mening dat zij een minder goed beeld van de patiënt via beeldbellen krijgen in vergelijking met persoonlijk contact.
Ik denk dat zorgverleners hier een belangrijk signaal afgeven. Nieuwe technologie biedt vaak, soms vermeende, oplossingen voor praktische problemen, zoals werkdruk, fysieke belasting en hoge kosten. Als technologie vraagstukken op deze terreinen oplost, is dat natuurlijk mooi. Wat meestal ondersneeuwt, is het effect van de technologie op de relaties tussen mensen. In het bijzonder die tussen zorgverlener en patiënt.
Wat deze relaties waardevol maakt, is empathie. Ik bedoel daarmee niet empathie als een vorm van medeleven of medelijden, maar empathie als een middel om mensen, en dus ook patiënten, echt te begrijpen en te kennen. Volgens mij kan dat alleen maar in echt persoonlijk contact. Alleen dán kan je non-verbale signalen goed opvangen, nuances in de stem horen en de fysieke gesteldheid beoordelen. En in elkaars nabijheid kun je veel beter goede en persoonlijke vragen stellen. De informatie die dit oplevert is cruciaal voor het begrijpen van een probleem, het stellen van een diagnose en effectief handelen. Dat deze informatie misschien niet altijd ‘objectief’ te maken valt, is van minder belang. Het is het ‘onderbuikgevoel’ waar zorgverleners in de praktijk vaak een beroep op doen. Juist dit gevoel blijkt in de praktijk een belangrijke toegevoegde waarde voor het zorgproces te hebben, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het zou zonde zijn als dat verdwijnt.
Daar waar technologie de relatie tussen mensen vervangt of ingrijpend wijzigt, kan er empathie verloren gaan. Het lijkt mij belangrijk dat serieus mee te nemen bij de afwegingen of, en zo ja hoe, nieuwe technologie in dienst- en zorgverlening wordt geïntroduceerd.
Wil je meer weten over de eHealth-monitor? Download het volledige rapport.
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Er is weer een oorlog in Europa, 25 jaar na de laatste oorlog op de Balkan. Dat is iets waarvan… Meer
Is het inrichten van een flexpool in een organisatie instemmingsplichtig? Wat is de rol van de OR als er een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.