Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Kennis
Met de inzet van ICT-middelen kun je de werkdruk in het voortgezet onderwijs verminderen, tenminste: onder bepaalde voorwaarden. Zo moet een leraar deze digitale middelen dagelijks gebruiken, vertrouwen hebben in zijn eigen kunnen en toegang hebben tot deze faciliteiten op school en thuis. Wel zijn werkdruk en arbeidsproductiviteit moeilijk meetbaar. Zo blijkt uit onderzoek voor de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
ICT-middelen kunnen in het onderwijs op twee manieren worden ingezet. Ten eerste kun je gebruikmaken van ICT-middelen in het lesgeven zelf. Ten tweede kunnen ze ingezet worden om ondersteuning te bieden bij administratief werk of andere ondersteunende taken. Beide manieren kunnen invloed hebben op de werkdruk en arbeidsproductiviteit van leraren.
Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen inzet van ICT en werkdruk in het onderwijs. Wel is bekend dat leraren werkdruk ervaren als er een disbalans is tussen de taken en de mogelijkheden om deze taken uit te voeren. Autonomie in het werk en steun van leidinggevenden spelen daarbij een grote rol.
De implementatie van de ICT-middelen in de school is van groot belang. Zonder goede training voor de docenten die gebruikmaken van de digitale middelen, kunnen deze juist leiden tot meer werkdruk. Ofwel: technostress. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dat scholing en cultuurverandering op school belangrijk zijn om voordeel te hebben van ICT.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval stelde een beleidsmedewerker of afdelingshoofd van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vraag: In hoeverre kan ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en minder werkdruk voor leraren? Wilco Brinkman en Ruud van der Aa hebben deze vraag beantwoord. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.