Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Met de inzet van ICT-middelen kun je de werkdruk in het voortgezet onderwijs verminderen, tenminste: onder bepaalde voorwaarden. Zo moet een leraar deze digitale middelen dagelijks gebruiken, vertrouwen hebben in zijn eigen kunnen en toegang hebben tot deze faciliteiten op school en thuis. Wel zijn werkdruk en arbeidsproductiviteit moeilijk meetbaar. Zo blijkt uit onderzoek voor de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
ICT-middelen kunnen in het onderwijs op twee manieren worden ingezet. Ten eerste kun je gebruikmaken van ICT-middelen in het lesgeven zelf. Ten tweede kunnen ze ingezet worden om ondersteuning te bieden bij administratief werk of andere ondersteunende taken. Beide manieren kunnen invloed hebben op de werkdruk en arbeidsproductiviteit van leraren.
Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen inzet van ICT en werkdruk in het onderwijs. Wel is bekend dat leraren werkdruk ervaren als er een disbalans is tussen de taken en de mogelijkheden om deze taken uit te voeren. Autonomie in het werk en steun van leidinggevenden spelen daarbij een grote rol.
De implementatie van de ICT-middelen in de school is van groot belang. Zonder goede training voor de docenten die gebruikmaken van de digitale middelen, kunnen deze juist leiden tot meer werkdruk. Ofwel: technostress. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dat scholing en cultuurverandering op school belangrijk zijn om voordeel te hebben van ICT.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval stelde een beleidsmedewerker of afdelingshoofd van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vraag: In hoeverre kan ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en minder werkdruk voor leraren? Wilco Brinkman en Ruud van der Aa hebben deze vraag beantwoord. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.