Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Heeft buiten leren bij natuuronderwijs effecten op de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd? En zo ja, wat zijn die effecten? Onderzoekers van het CAOP zochten het uit om antwoord te kunnen geven op een vraag in de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO). Buitenlandse studies leveren aanwijzingen dat buitenonderwijs bijdraagt aan meer kennis over de natuur, en betere sociale relaties en sociale competenties van leerlingen.
Bij het vak natuuronderwijs in het primair onderwijs ontdekken kinderen de levende en niet-levende natuur om hen heen. Leraren mogen zelf bepalen of zij natuurlessen alleen binnen of ook buiten de school geven. Maar van alle vakgebieden wordt natuuronderwijs het vaakste buiten gegeven, denk aan veldwerk, excursies en survivaltochten.
In Nederland is er geen onderzoek gedaan naar de effecten van buitenlessen voor het vak natuuronderwijs op de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Uit buitenlands onderzoek lijkt het buiten behandelen van natuurwetenschappelijke lesstof een positieve invloed te hebben op de leerprestaties van leerlingen. Buiten leren werkt vooral goed wanneer leerlingen in de klas al instructies over de stof hebben gekregen. Dat helpt hen om buiten de klas gericht de natuur te ontdekken en onderzoeken.
Ook kan buiten leren een positief effect hebben op de leermotivatie van leerlingen. Zij vinden buitenschools onderwijs leuk. Buiten les krijgen in natuurwetenschap kan daarnaast de interesse in het milieu of wetenschap stimuleren bij leerlingen.
Leren in de buitenlucht bevordert de sociale competenties en relaties van leerlingen. Het draagt bij aan het zelfvertrouwen en vertrouwen in relaties met andere leerlingen. Er wordt minder gestructureerd gewerkt, waardoor er meer ruimte ontstaat voor interactie tussen leerlingen. Zo kunnen ze zelf bepalen met wie ze willen samenwerken. Dit is goed voor het sociaal gedrag en dat kan weer een positief effect hebben op de sociale cohesie in de klas. Buiten leren leidt tot slot tot meer fysieke beweging en daardoor een betere motorische ontwikkeling bij leerlingen.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Onderzoeksadviseurs van het CAOP beantwoorden deze vragen op basis van literatuuronderzoek. Het antwoord op de vraag naar de effecten van buiten leren bij natuuronderwijs op de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd is opgesteld door de CAOP-onderzoekers Devorah van den Berg en Ruud van der Aa (kennismakelaar voor de Kennisrotonde).
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.