Sinds begin 2019 kende het OM een tijdelijke benoemingsprocedure voor topfuncties. Vanaf maart 2020 hebben het College procureurs-generaal en de centrale ondernemingsraad (COR-OM) onder leiding van het CAOP gesprekken gevoerd over een nieuwe procedure. Het doel was te komen tot een evenwichtige, transparante en breed gedragen wervings-, selectie- en benoemingsprocedure voor de topstructuur van het OM.
Gesprekken in coronatijd
Het CAOP heeft ruim 20 betrokkenen geïnterviewd, van wie de namen waren aangeleverd door het college en de COR. Al deze personen hebben in de praktijk relevante kennis en ervaring over werving, selectie en benoemingen opgedaan. Op basis van de interviews zijn de bouwstenen en beslispunten voor de nieuwe procedure geformuleerd en in de gezamenlijke overleggen zijn het College en de COR onder leiding van het CAOP tot de uiteindelijke procedure gekomen. De gesprekken startten in maart, net toen de eerste coronamaatregelen van kracht werden. Veel betrokkenen waren daardoor goed bereikbaar en ook dat maakte dat het proces voortvarend is verlopen en binnen de termijn succesvol kon worden afgerond.
Afspraken over benoemingsprocedure
De nieuwe procedure geldt voor bestaande en toekomstige vacatures in de topstructuur. Denk aan functies als directeur bedrijfsvoering, (plaatsvervangend) hoofdofficier, (landelijk) hoofdadvocaat-generaal of concerndirecteur. De procedure bestaat uit tien duidelijke fasen: van werving tot benoeming en aanstelling. Aan de procedure is een toelichting toegevoegd en een protocol voor de Selectieadviescommissie (SAC) en de Benoemingsadviescommissie (BAC). De benoemingsprocedure zal om de twee jaar worden geëvalueerd.