Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Het lerarentekort vraagt om inventieve oplossingen. Het kabinet levert vooralsnog niet genoeg oplossingen om de lerarencrisis af te wenden. Scholen zullen steeds meer zelf naar oplossingen zoeken, zoals met het 80-20-model (vier dagen school en één dag met andersoortige, creatieve activiteiten), of oplossingen in combinatie met de bibliotheek. Marc van der Meer, hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, gaat in KindVak Magazine dieper in op innovatieve oplossingen voor het lerarentekort.
De overheid heeft in de loop der jaren diverse initiatieven genomen om het lerarentekort aan te pakken. ‘In de periode 2013-2014 heeft het kabinet bijvoorbeeld geïnvesteerd in de professionalisering van de leraar, waardoor ze beurzen konden aanvragen en opleidingen gingen volgen. Geen slecht idee, maar de vraag is wel of die investering goed is besteed. Stuur je één leraar naar een masteropleiding, of investeer je in de professionalisering van het hele lerarenteam? Het een heeft pas zin als je het ander ook doet.’ Marc van der Meer denkt dan ook dat er op een ander niveau oplossingen voor het lerarentekort ontstaan.
Het onderwijs beschikt over veel inventiviteit om oplossingen te vinden voor het lerarentekort. ‘We moeten wel! We moeten gaan denken aan oplossingen in combinatie met de bibliotheek, de voor- en naschool of met sociaal-culturele instellingen in de wijk. Ik verwacht dat de beslissende vernieuwingen uiteindelijk uit de school zelf komen. Zo kan de school op een hele interessante manier gebruikmaken van alumni in hun netwerk die niet direct de lerarenopleiding hebben gedaan, maar wel bijvoorbeeld in de pedagogische wetenschappen of in de onderwijskunde geleerd hebben om te gaan met Special Education Needs. Die mensen kunnen zich doorontwikkelen tot leraren.’
Marc van der Meer, ook verbonden aan de leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt, geeft aan dat scholen het heft in eigen handen moeten nemen. ‘Als de politiek niet meer gaat investeren, is er geen andere keus dan hele slimme innovatieve oplossingen te vinden voor het lerarenvraagstuk. We zullen wel moeten. Dat veronderstelt sociale investeringen. Maar ‘never waste a good crisis’. Als er schaarste is, komen oplossingen op die je van tevoren niet bedacht zou hebben. Interessante voorbeelden liggen voor het oprapen, zoals het anders organiseren van het onderwijs (ook buiten de klas om). Welke combinaties van meer generieke instructie en soms wat zelfstandiger werken zijn haalbaar? Overal ontstaan nieuwe doorlopende leerlijnen en scholen maken meer gebruik van hybride leraren en zij-instromers.’
Lees het gehele artikel dat in KindVak Magazine is geplaatst.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.