Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Ondanks dat er weinig onderzoek is naar het effect van unitonderwijs op taal- en rekenprestaties van basisschoolleerlingen, zijn er wel positieve signalen. Ruud van der Aa en Jo Scheeren, onderzoekers bij het CAOP, merken verschillen op ten opzichte van leerlingen die klassikaal onderwijs volgen. Dat schrijven ze in hun antwoord op een vraag in de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
Diverse kleinschalige experimenten in het unitonderwijs lijken positieve effecten te hebben op leerlingen op een aantal vlakken. Bij de experimenten zijn reguliere klassen in het basisonderwijs vervangen door units van 70 tot 90 leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus. Deze experimenten hebben een positief effect op de metacognitieve vaardigheden van leerlingen en zorgen voor meer eigenaarschap van leerlingen over hun eigen leerproces.
Unitonderwijs lijkt het ook mogelijk te maken om leerlingen meer maatwerk, betere uitleg en meer aandacht te bieden. Ze leren meer van en met elkaar, ervaren meer autonomie en ontwikkelen vaardigheden als leren leren. Daarnaast scoren leerlingen uit het unitonderwijs op een aantal dimensies beter dan leerlingen uit klassikaal onderwijs, zoals de bereidheid om te leren, betrokkenheid, werkhouding en welzijn. Er bestaat overigens geen verschil tussen unitonderwijs en klassikaal onderwijs op het gebied van Cito-scores.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Zijn er verschillen in opbrengsten (cognitief, sociaal-emotioneel, 21e eeuwse vaardigheden) van leerlingen tussen unitonderwijs en klassikaal onderwijs? Zijn er meetinstrumenten/methoden/toetsen om deze opbrengsten te meten? Kunnen leerlingen hun eigen ontwikkeling daarmee volgen? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Wat zijn de belangrijkste redenen voor scholen om met unitonderwijs te beginnen? Kunnen kinderen wel zelf hun leerbehoefte aangeven? Hoe ervaren leraren het? Wat betekent dit voor het vak van leraar? Lees het vraaggesprek met Ruud van der Aa.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.