Ondersteunend personeel in het onderwijs: wat levert het eigenlijk op?
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Kennis
Ondanks dat er weinig onderzoek is naar het effect van unitonderwijs op taal- en rekenprestaties van basisschoolleerlingen, zijn er wel positieve signalen. Ruud van der Aa en Jo Scheeren, onderzoekers bij het CAOP, merken verschillen op ten opzichte van leerlingen die klassikaal onderwijs volgen. Dat schrijven ze in hun antwoord op een vraag in de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
Diverse kleinschalige experimenten in het unitonderwijs lijken positieve effecten te hebben op leerlingen op een aantal vlakken. Bij de experimenten zijn reguliere klassen in het basisonderwijs vervangen door units van 70 tot 90 leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus. Deze experimenten hebben een positief effect op de metacognitieve vaardigheden van leerlingen en zorgen voor meer eigenaarschap van leerlingen over hun eigen leerproces.
Unitonderwijs lijkt het ook mogelijk te maken om leerlingen meer maatwerk, betere uitleg en meer aandacht te bieden. Ze leren meer van en met elkaar, ervaren meer autonomie en ontwikkelen vaardigheden als leren leren. Daarnaast scoren leerlingen uit het unitonderwijs op een aantal dimensies beter dan leerlingen uit klassikaal onderwijs, zoals de bereidheid om te leren, betrokkenheid, werkhouding en welzijn. Er bestaat overigens geen verschil tussen unitonderwijs en klassikaal onderwijs op het gebied van Cito-scores.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Zijn er verschillen in opbrengsten (cognitief, sociaal-emotioneel, 21e eeuwse vaardigheden) van leerlingen tussen unitonderwijs en klassikaal onderwijs? Zijn er meetinstrumenten/methoden/toetsen om deze opbrengsten te meten? Kunnen leerlingen hun eigen ontwikkeling daarmee volgen? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Wat zijn de belangrijkste redenen voor scholen om met unitonderwijs te beginnen? Kunnen kinderen wel zelf hun leerbehoefte aangeven? Hoe ervaren leraren het? Wat betekent dit voor het vak van leraar? Lees het vraaggesprek met Ruud van der Aa.
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Dragen flexibele leerplekken bij aan het gevoel van autonomie, het welbevinden en het leren van leerlingen? Een schoolleider in het… Meer
Er is weer een oorlog in Europa, 25 jaar na de laatste oorlog op de Balkan. Dat is iets waarvan… Meer
Het Nationaal Groeifonds gaat investeren in het programma Ontwikkelkracht, dat is uitgedacht door een aantal leraren, schoolleiders, wetenschappers, onderwijs- en… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.