Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
‘Unitonderwijs: megaklas of oase voor schoolkinderen?' luidt op 13 maart 2019 een reportage van EenVandaag op de Basisschool Woutertje van Leyden. Op deze school zitten zo'n zeventig kinderen van tussen de vier en acht jaar bij elkaar in een unit. Zij krijgen les en begeleiding van twee leerkrachten en twee onderwijsassistenten. Als de school opengaat, bepalen de kinderen in belangrijke mate wat zij het eerste uur doen, en alleen of samen.
Volgens directeur Leon Plomp leren de kinderen in het unitonderwijs vaardigheden die ze in de maatschappij nodig hebben en waarin je met anderen rekening moet houden: ‘We oefenen hier in een mini-maatschappij’. Leerkracht Corine Visser vertelt over wat zij de voordelen vindt van unitonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen en voor zichzelf: ‘Kinderen bewegen zich door de ruimte en juist daarvan leren zij. Zij kunnen hun energie goed kwijt. Het lijkt rommelig, maar erachter zit een structuur.’ Ook vindt zij het prettig om de verantwoordelijkheden te delen met collega’s.
Ruud van der Aa, onderzoekcoördinator CAOP, zegt in het item van EenVandaag, dat kinderen in het unitonderwijs veel individuele aandacht krijgen. Daarnaast kunnen leerkrachten zich specialiseren in waar ze goed in zijn en wat ze graag doen. Het CAOP volgt al langere tijd de ontwikkelingen van het onderwijs ‘anders organiseren’, waarvan unitonderwijs een vorm is. Ook heeft het CAOP lange tijd experimenten op dit vlak begeleid in het primair en voortgezet onderwijs.
Wat zijn de belangrijkste redenen voor scholen om met unitonderwijs te beginnen?
‘Scholen worden vooral gedreven door pedagogische en onderwijskundige overtuigingen. Zij hebben de overtuiging dat unitonderwijs goed is voor de talentontwikkeling van kinderen door het maatwerk. Kinderen werken in groepjes of alleen in hun eigen tempo opdrachten uit. Ben je wat verder met rekenen dan je leeftijdsgenoten? Dan sluit je je aan bij oudere kinderen. Wil je een rustige plek voor jezelf? Dan kan dat ook. De leerkracht blijft eindverantwoordelijk voor het onderwijs en onderwijsassistenten helpen bij het werken in kleine groepen. Dat zorgt ook voor maatwerk.’
‘Ook vinden scholen dat kinderen vaardigheden opdoen die zij later nodig hebben in hun beroep en in de samenleving. Zoals goed kunnen communiceren en samenwerken. In unitonderwijs leren kinderen van verschillende leeftijden in groepjes van elkaar.’
Kunnen kinderen wel zelf hun leerbehoefte aangeven?
‘Veel scholen werken met een mentor voor elke leerling. De mentor heeft individuele gesprekken met kinderen, en zij leren ook zelf wat hun behoeftes zijn.’
Hoe ervaren leraren het unitonderwijs?
Uit het onderzoek van het CAOP blijkt dat de meeste leraren enthousiast zijn. Vooral omdat zij zien dat kinderen hun talenten ontwikkelen. Kinderen worden uitgedaagd. Zij krijgen opdrachten waarbij zij zelf op zoek gaan naar antwoorden. Ze nemen al jong verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, maar wel in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Leraren zeggen dat kinderen er zelfverzekerd van worden.
Wat betekent dit voor het vak van leraar?
‘Veel leraren vinden het fijn om in een team te werken waarin je samen verantwoordelijk bent voor goed onderwijs. Alleen voor een klas is een leraar een alleskunner en bij unitonderwijs doe je waar je goed in bent, in overleg met je collega’s in het team. De een richt zich op taal en de oudergesprekken en de ander is goed in rekenlessen en ict. Dat vergroot het werkplezier. Leraren kijken ook meer bij elkaar mee en krijgen daardoor automatisch feedback, en dat is ook interessant voor de jonge leraar, die behoefte heeft aan begeleiding. Natuurlijk moet unitonderwijs bij de visie van een school passen; iedere school wil het beste uit kinderen halen en doet dat op een eigen manier.’
Wil je meer informatie over unitonderwijs? Of zit je met een ander arbeidsvraagstuk in jouw organisatie?
Neem dan contact op Ruud van der Aa.
T: 06 5142 1602
E: r.vanderaa@caop.nl
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.