Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
De acties om het lerarentekort in het primair onderwijs terug te dringen zijn onvoldoende. Dat zegt Frank Cörvers, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, in een artikel in NRC Handelsblad. Volgens Cörvers is onmiddellijke actie genoodzaakt en kan er bij het kabinet nog wel ‘een tandje bij’.
Om het lerarentekort in het primair onderwijs tegen te gaan, presenteerde Jet Bussemaker, voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, in 2017 een plan van aanpak. Hierin stonden een aantal actiepunten, zoals het stimuleren van zij-instroom, het verhogen van de in-, door- en uitstroom en het verbeteren van het belonings- en carrièreperspectief.
Het ministerie trok in 2018 270 miljoen uit voor de salarissen van leraren. Om de werkdruk te verlagen werd nog eens 430 miljoen euro gereserveerd. Minister Arie Slob kondigde aan dat hij vasthoudt aan de ingezette koers. Zo kwam er in 2019 een subsidieregeling om onderwijsassistenten op te leiden tot leraar. Daarnaast mogen deeltijdstudenten aan de pabo eerder voor de klas staan en mogen scholen invalkrachten meerdere contracten achter elkaar aanbieden als zij zieke leraren vervangen.
Cörvers is blij met de maatregelen, maar ze zijn niet voldoende om het lerarentekort in het primair onderwijs op te lossen. Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO), en Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, sluiten zich aan bij Cörvers. Zij zien een belangrijke rol weggelegd voor het kabinet. Volgens De Kort is een ‘stevige regie door het kabinet cruciaal om het probleem echt op te lossen’.
Uit cijfers van het LOBO blijkt dat het aantal zij-instromers voor de pabo sterk toeneemt. Dit jaar zijn er al ruim duizend van dit soort aanmelden. Vorig jaar waren dat er circa 450. Cörvers vindt het positief dat mensen uit andere beroepsgroepen zich laten omscholen tot leraar. ‘Dat is belangrijk voor de diversiteit in het onderwijs’, zegt de hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt.
Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad vindt net als De Kort en Cörvers dat de salarissen van leraren in het primair onderwijs verder moeten stijgen. Zij zouden hetzelfde moeten verdienen als docenten in het voortgezet onderwijs. Maar alleen de beloning naar hetzelfde niveau tillen is volgens Cörvers niet voldoende. ‘Het primair en voortgezet onderwijs zouden meer moeten samenwerken. Bijvoorbeeld via een gezamenlijke opleiding waar je meerdere bevoegdheden kunt behalen. Omdat leraren op deze manier flexibeler inzetbaar zijn, wordt voorkomen dat overschotten en tekorten elkaar opvolgen’
Lees het artikel Het lerarentekort is een ‘nationale ramp’.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.