Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Het imago van leraren in het primair en voortgezet onderwijs is achteruitgegaan. Leraren in het primair onderwijs hebben minder aanzien dan hun collega’s in het voortgezet onderwijs. Hoe komt dat en is er iets aan te doen? Frank Cörvers deed onderzoek naar het imago en de status van leraren in de 21ste eeuw.
Cörvers, bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, deelde zijn bevindingen in een artikel in BSM, het magazine voor effectief schoolleiderschap. Hij constateert een trendbreuk: de afgelopen dertig jaar was het imago van het lerarenberoep nagenoeg onveranderd. Nu is er een neerwaartse trend, zeker van leraren in het primair onderwijs.
Waarom deze neerwaartse trend zich heeft ingezet, blijft speculeren. Cörvers denkt aan een reeks van factoren. ‘Zo was het opleidingsniveau van leerkrachten altijd hoog, maar de rest van de beroepsbevolking maakte een inhaalslag. Daardoor zijn leerkrachten hun relatieve voorsprong kwijt. Zij staan nu tegenover ouders die vaak minstens net zo hoog opgeleid zijn.’ Andere factoren zijn volgens Cörvers de toenemende feminisering in het onderwijs, de salariëring en de kwaliteit van de pabo’s.
Het is zeker mogelijk om het imago van leraren te verbeteren, maar dat is volgens Cörvers wel een zaak van de lange adem. ‘Er dient dan over een langere periode consequent geïnvesteerd te worden in de verbetering van de arbeidsvoorwaarden, de verzwaring van de opleidingen, de eisen die worden gesteld aan het leraarschap, de versterking van de beroepsorganisatie en in imagocampagnes om de aantrekkelijke kanten van een baan als leraar toe te lichten.’
Cörvers denkt dat deze investeringen twee effecten teweegbrengen:
Een verhoging van de status en het imago van de leraar, levert volgens Cörvers een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs. ‘Scholen zijn dan in staat om gemotiveerde en ambitieuze jongeren te interesseren voor een baan in het onderwijs en om kwalitatief goede leraren aan te trekken en te behouden.’
Lees het artikel ‘We moeten iets doen aan het imago van de leraar’ in het magazine BSM.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.