Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Kennis
Het imago van leraren in het primair en voortgezet onderwijs is achteruitgegaan. Leraren in het primair onderwijs hebben minder aanzien dan hun collega’s in het voortgezet onderwijs. Hoe komt dat en is er iets aan te doen? Frank Cörvers deed onderzoek naar het imago en de status van leraren in de 21ste eeuw.
Cörvers, bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, deelde zijn bevindingen in een artikel in BSM, het magazine voor effectief schoolleiderschap. Hij constateert een trendbreuk: de afgelopen dertig jaar was het imago van het lerarenberoep nagenoeg onveranderd. Nu is er een neerwaartse trend, zeker van leraren in het primair onderwijs.
Waarom deze neerwaartse trend zich heeft ingezet, blijft speculeren. Cörvers denkt aan een reeks van factoren. ‘Zo was het opleidingsniveau van leerkrachten altijd hoog, maar de rest van de beroepsbevolking maakte een inhaalslag. Daardoor zijn leerkrachten hun relatieve voorsprong kwijt. Zij staan nu tegenover ouders die vaak minstens net zo hoog opgeleid zijn.’ Andere factoren zijn volgens Cörvers de toenemende feminisering in het onderwijs, de salariëring en de kwaliteit van de pabo’s.
Het is zeker mogelijk om het imago van leraren te verbeteren, maar dat is volgens Cörvers wel een zaak van de lange adem. ‘Er dient dan over een langere periode consequent geïnvesteerd te worden in de verbetering van de arbeidsvoorwaarden, de verzwaring van de opleidingen, de eisen die worden gesteld aan het leraarschap, de versterking van de beroepsorganisatie en in imagocampagnes om de aantrekkelijke kanten van een baan als leraar toe te lichten.’
Cörvers denkt dat deze investeringen twee effecten teweegbrengen:
Een verhoging van de status en het imago van de leraar, levert volgens Cörvers een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs. ‘Scholen zijn dan in staat om gemotiveerde en ambitieuze jongeren te interesseren voor een baan in het onderwijs en om kwalitatief goede leraren aan te trekken en te behouden.’
Lees het artikel ‘We moeten iets doen aan het imago van de leraar’ in het magazine BSM.
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.