AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Nieuws
Tijdens een operatie ontstaat een complicatie en de patiënt dient een klacht in. Karakters op de afdeling botsen met elkaar waardoor arbeidsconflicten ontstaan. Waar gewerkt wordt, ontstaan conflicten, variërend van kleine, onderhuidse wrijvingen tot fikse ruzies. Margriet Drent, projectleider Mediation: 'Ook in de zorg kunnen de emoties oplopen. En daar gaat het werken gepaard met grote verantwoordelijkheden, werkdruk en regeldruk. Patiënten en cliënten zijn vaak op hun kwetsbaarst en hun naasten maken zich ook zorgen om hun gezondheid. Volwassen arbeidsverhoudingen betekenen ook regie houden over de oplossing van conflicten. Mediation is een geschikte methode om dat op tijd te doen. Eentje die uitgaat van de kracht en oplossingen van de betrokkenen zelf.’
Professionals in de zorg zijn vaak afhankelijk van elkaar, waardoor ze juist goed met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Niets doen bij een (onderhuids) conflict leidt tot escalatie en tot schade, zowel financiële als emotionele. Als beide partijen op tijd en adequaat om de tafel gaan zitten, bijvoorbeeld via mediation, voorkomt dat veel ellende. Want vaak gaat het om verkeerde aannames, miscommunicatie en onbegrip. De ondersteuning inroepen van een onpartijdige mediator helpt partijen om conflicten bespreekbaar te maken en op te lossen. Dat komt ook de zorg ten goede.
In mediation werken beide partijen aan het herstel van de relatie op een constructieve manier. De mediator is onafhankelijk en neutraal die de communicatie weer op gang kan brengen. Achter de soms heftige emoties schuilen wensen, zorgen en behoeftes van partijen. Door de juiste vragen te stellen, helpt de mediator op tafel te krijgen wat iedereen belangrijk vindt. Als mensen zich gehoord voelen en duidelijk maken waar het wezenlijk om gaat, nemen de heftige emoties af en luisteren ze weer naar elkaar. Als dat is bereikt, helpt de mediator hen en om samen tot concrete, gedragen duurzame oplossingen te komen.
Als mediation tijdens een klachtprocedure begint, dan wordt de procedure aangehouden. Als partijen een oplossing vinden, is deze procedure niet meer nodig. Maar zij kan ook weer op gang worden gebracht. Het doel van mediation is wel om dat helpen te voorkomen.
Bij mediation werken beide partijen met een mediator aan een aanvaardbare oplossing van een (arbeids)conflict. Een mediator is daarbij deskundig, onafhankelijk en onpartijdig. De partijen nemen deel op basis van vrijwilligheid. Alles wat aan bod komt, blijft vertrouwelijk.
Herken je deze situaties?
Wil je meer weten over mediation? Neem dan contact op met Margriet Drent via m.drent@caop.nl of 06-204 368 345. Ook als je twijfelt of een conflict zich leent voor mediation, kunnen wij met je meedenken. Op de themapagina Sociale veiligheid vind je meer informatie over het omgaan met conflicten en wat het CAOP hierin voor jou kan betekenen.
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.