Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Nieuws
Tijdens een operatie ontstaat een complicatie en de patiënt dient een klacht in. Karakters op de afdeling botsen met elkaar waardoor arbeidsconflicten ontstaan. Waar gewerkt wordt, ontstaan conflicten, variërend van kleine, onderhuidse wrijvingen tot fikse ruzies. Margriet Drent, projectleider Mediation: 'Ook in de zorg kunnen de emoties oplopen. En daar gaat het werken gepaard met grote verantwoordelijkheden, werkdruk en regeldruk. Patiënten en cliënten zijn vaak op hun kwetsbaarst en hun naasten maken zich ook zorgen om hun gezondheid. Volwassen arbeidsverhoudingen betekenen ook regie houden over de oplossing van conflicten. Mediation is een geschikte methode om dat op tijd te doen. Eentje die uitgaat van de kracht en oplossingen van de betrokkenen zelf.’
Professionals in de zorg zijn vaak afhankelijk van elkaar, waardoor ze juist goed met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Niets doen bij een (onderhuids) conflict leidt tot escalatie en tot schade, zowel financiële als emotionele. Als beide partijen op tijd en adequaat om de tafel gaan zitten, bijvoorbeeld via mediation, voorkomt dat veel ellende. Want vaak gaat het om verkeerde aannames, miscommunicatie en onbegrip. De ondersteuning inroepen van een onpartijdige mediator helpt partijen om conflicten bespreekbaar te maken en op te lossen. Dat komt ook de zorg ten goede.
In mediation werken beide partijen aan het herstel van de relatie op een constructieve manier. De mediator is onafhankelijk en neutraal die de communicatie weer op gang kan brengen. Achter de soms heftige emoties schuilen wensen, zorgen en behoeftes van partijen. Door de juiste vragen te stellen, helpt de mediator op tafel te krijgen wat iedereen belangrijk vindt. Als mensen zich gehoord voelen en duidelijk maken waar het wezenlijk om gaat, nemen de heftige emoties af en luisteren ze weer naar elkaar. Als dat is bereikt, helpt de mediator hen en om samen tot concrete, gedragen duurzame oplossingen te komen.
Als mediation tijdens een klachtprocedure begint, dan wordt de procedure aangehouden. Als partijen een oplossing vinden, is deze procedure niet meer nodig. Maar zij kan ook weer op gang worden gebracht. Het doel van mediation is wel om dat helpen te voorkomen.
Bij mediation werken beide partijen met een mediator aan een aanvaardbare oplossing van een (arbeids)conflict. Een mediator is daarbij deskundig, onafhankelijk en onpartijdig. De partijen nemen deel op basis van vrijwilligheid. Alles wat aan bod komt, blijft vertrouwelijk.
Herken je deze situaties?
Wil je meer weten over mediation? Neem dan contact op met Margriet Drent via m.drent@caop.nl of 06-204 368 345. Ook als je twijfelt of een conflict zich leent voor mediation, kunnen wij met je meedenken. Op de themapagina Sociale veiligheid vind je meer informatie over het omgaan met conflicten en wat het CAOP hierin voor jou kan betekenen.
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Heeft de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in januari 2020 effect gehad op de rechtspraak over ambtenaren?… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.