Internationale vergelijkingen
De onderzoekers van het CAOP kijken graag over grenzen heen om te leren van buren en op de beleidspraktijk in Nederland te reflecteren. Ieder land heeft natuurlijk zijn eigen unieke eigenschappen, maar we kunnen veel van elkaar leren. Ook al zijn er geen garanties dat een succes in het ene land ook succes heeft in het andere land, internationale vergelijkingen zijn vaak een verrijking voor ons onderzoek.
Voor wie is het?
Beleidsmakers zijn vaak op zoek naar goede voorbeelden om nieuw beleid toe te passen en oud beleid te veranderen. Die voorbeelden zijn soms in Nederland te vinden, bijvoorbeeld in een aanverwante of vergelijkbare sector. Maar het is vaak verhelderend om te ‘gluren bij de buren’ en te onderzoeken wat er in andere landen werkt en niet werkt aan beleid. Internationale vergelijkingen bieden dat waardevolle inzicht.
Wat houdt het in?
In een internationale vergelijking gaat het om een systematische vergelijking van onderdelen van het beleidsproces. Onze vergelijking spitst zich daarbij vaak toe op een aantal kernindicatoren van het beleid. Voor beleidsonderzoek ligt de aandacht vaak bij het in beeld brengen van ‘inspirerende voorbeelden’ uit het buitenland. Waarom en hoe doen ze het daar anders, en wat levert dat op? Voor de Nederlandse situatie kan dat inspiratie geven om uit vastgeroeste patronen te komen. Een voorbeeld van een onderzoek waarin wij voorbeelden uit het buitenland in kaart hebben gebracht is het rapport Onderwijstijd: meer of minder? in opdracht van het ministerie van OCW. Daarin is allereerst op basis van internationaal onderzoek en databestanden nagegaan welke verschillen er bestaan in onderwijstijd in het primair onderwijs tussen landen. Vervolgens is een verdiepend casusonderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de beleidsdiscussie in acht landen en de keuzes die daar worden gemaakt. Daarvoor zijn beleidsmakers en sociale partners in de geselecteerde landen geïnterviewd.
Hoe werkt het?
Samen met de opdrachtgever stellen wij een onderzoeksvraag en een stapsgewijze procedure op om tot een relevante selectie van andere landen te komen die voor beleidsmakers in Nederland interessant zijn. Daarbij kijken wij onder andere naar geografische spreiding en de mate van verwantschap van beleidssystemen. Vervolgens geven wij op basis van bestaande documentatie en onderzoek een eerste indruk van verschillen en overeenkomsten in beleidsprocessen en -organisatie.
Onze ervaring leert dat voor een zinvolle en inspirerende vergelijking deze informatie aangevuld moet worden op basis van interviews met vertegenwoordigers uit de beleidspraktijk, het studie- of beroepenveld. Daarvoor maken wij gebruik van ons netwerk, vaak in samenwerking met ministeries, (internationale) werkgevers- en werknemersorganisaties en beroepsorganisaties. De informatie is daarbij in de regel kwalitatief van aard. Het aantal landen dat in de vergelijking wordt betrokken is afhankelijk van de aard en omvang van de opdracht.
Wat levert het op?
Wij zetten internationale vergelijkingen vooral in om inspirerende voorbeelden op te halen. Soms zijn die inspirerende voorbeelden al in beeld en dient de internationale vergelijking vooral om te verkennen onder welke voorwaarden en beperkingen deze eventueel in Nederland toegepast zouden kunnen worden. Voorbeelden uit het buitenland kunnen daarmee zowel inspirerend werken als nuancerend en leveren daarmee betekenisvolle bijdragen aan complexe beleidsdiscussies.
Hoeveel kost het?
De kosten van een internationale vergelijking hangen af van de omvang en diepgang van de opdracht en het aantal landen dat in de vergelijking betrokken wordt. Vaak zijn daarin verschillende opties mogelijk. We brengen daarom graag een offerte op maat uit op basis van een vrijblijvend gesprek.
Ga vrijblijvend in gesprek met een expert
van der Aa