Content migratie
Stappenplan
1
1. Contentstrategie
Betrokken personen: communicatie adviseur stemt af met klant
- Bepaal de contentstrategie voor de nieuwe website: doelgroepen, doelen, tone-of-voice, en contentstructuur.
- Formuleer de schrijfrichtlijnen (ook voor bijv. het verkrijgen van afbeeldingen), verzamel voorbeelden van de type teksten en de bijbehorende designtemplates.
2
2. Inventarisatie
Betrokken personen: Felice/online projectleider
- Maak een overzicht van alle content op de oude website, inclusief URL’s, contenttypes, en het huidige CMS.
3
Analyse
Betrokken personen: Felice levert input voor Analyse, communicatie adviseur bepaalt uiteindelijk met klant.
- Analyseer de content op relevantie, actualiteit, en kwaliteit. Bepaal welke content behouden, herschreven of nieuw gemaakt moet worden.
- Stem de definitieve werklijst af met de klant.
4
4. Planning
Betrokken personen: Communicatie adviseur bespreekt met redactie. Redactie levert input voor planning aan.
- Bespreek vervolgens met de redactie een hoeveel tijd er nodig is (op basis van items uit stap 2 en 3), en maak afspraken over wat een realistische doorlooptijd is.
- Maak een contentplanning met deadlines voor het herschrijven en/of creëren van nieuwe content.
Let op! Zorg voor het tijdig aanleveren van de structuur van de website bij webredactie, Zij kunnen vervolgens alvast de lege pagina’s aanmaken in het CMS
5
5. Content creatie en herschrijven
Betrokken personen: Redactie maakt content. Content review door communicatie adviseur, webredactie en klant.
- Content herschrijven of nieuwe content maken volgens de contentstrategie.
- Zorg voor een content review proces, bijvoorbeeld door feedback van de communicatie adviseur en webredactie.
- Zorg voor het tijdig aanleveren van de structuur van de website bij webredactie, zodat zij de pagina’s alvast kunnen aanmaken.
- Let op de webrichtlijnen.
- Redactie levert de content volgens de template (afhankelijk van site opbouw en structuur) aan bij webredactie.
6
6. Content plaatsen in het nieuwe CMS
Betrokken personen: Webredactie plaatst de content.
- De webredactie plaatst de herschreven en nieuwe content in het nieuwe CMS, volgens de contentstructuur en planning.
- Test de interne en externe links, afbeeldingen en andere multimedia-elementen
- Zorg dat pagina’s die geschrapt worden of van url veranderen doorverwijzen naar een relevante pagina op de nieuwe website. Lever bij verhuizing naar een ander domein ook een redirectbestand aan zodat de leverancier redirects kan instellen op serverniveau.
7
7. Testen en reviewen final content
Betrokken personen: alle personen binnen het project.
- Doorlopen van de hele website en checken op juistheid content. Gebruik kopjes, linkjs, afbeeldingen e.t.c.