Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6: de rol van de begeleidingscommissies
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Nieuws
Onlangs adviseerde de Europese Raad de EU-lidstaten om meer in te zetten op opleidingen voor volwassenen, ofwel individuele leerrekeningen. De Raad benoemt het bieden van individuele leerrekeningen als een belangrijke stap die ervoor moet zorgen dat de toegang tot werkgelegenheid en het behoud ervan bevorderd wordt. Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP, en Afra Verkerk, programmamanager bij het CAOP, reageren op het advies van de Europese Raad.
De bedoeling van individuele leerrekeningen is dat werkenden en werkzoekenden een opleidingsbudget ontvangen, waarmee ze middels (bij- en om-)scholing nieuwe vaardigheden aanleren. De kansen op de arbeidsmarkt nemen zo toe en arbeidsmarktkrapte neemt af. Het doel van de Europese Raad is dat vanaf 2030 jaarlijks 60% van alle volwassen in de EU een opleiding volgt. Patrick Banis vindt het een goed idee: ‘Goed om te zien dat de EU het voortouw neemt en met initiatieven komt die overheden kunnen inzetten om de nijpende arbeidsmarkt aan te pakken. Het zou goed zijn als ook Nederland hieraan meedoet. Ik verwacht dat het inderdaad leidt tot meer arbeidsmarktparticipanten. Maar ook dat werkenden zo weerbaarder worden en vooral ook wendbaarder worden. Het kan geen kwaad om meer arbeidsmobiliteit te stimuleren.’
‘Als de overheid besluit om het advies van de Europese Raad op te volgen, wat volgens mij goed zou zijn, moet het actief gepromoot worden. De arbeidsmarktfondsen moeten vervolgens die boodschap verder brengen naar de verschillende branches’
Afra Verkerk, programmamanager
De ervaring leert dat er vaak onvoldoende financiële ondersteuning is voor werkenden, werkzoekenden en flexwerkers om te starten met (bij- en om-)scholing. Individuele leerrekeningen zouden ervoor moeten zorgen dat mensen in staat zijn om gedurende een bepaalde periode opleidingsrechten op te bouwen en te gebruiken. Zij krijgen dan financiële ondersteuning door middel van een persoonlijk budget. Zo kunnen ze het budget opsparen om een langere of duurdere opleiding te volgen.
Om van individuele leerrekeningen een succes te maken, adviseert de Europese Raad om een faciliterend kader op te zetten. Het kader zorgt ervoor dat er loopbaanbegeleiding en validatiemogelijkheden beschikbaar zijn. Daarnaast moet er dan ook een nationaal opleidingsregister en een nationaal digitaal portaal opgezet worden. Een goede zaak, vindt Afra Verkerk: ‘Het bieden van een individuele leerrekening wordt geen succes zonder dat er kaders worden gesteld. Als de overheid besluit om het advies van de Europese Raad op te volgen, wat volgens mij goed zou zijn, moet het actief gepromoot worden. De arbeidsmarktfondsen moeten vervolgens die boodschap verder brengen naar de verschillende branches. Ik heb meegewerkt aan het opzetten van het Platform Naar Werk en dan zie je dat we in Nederland gelukkig al heel veel doen aan arbeidsmobiliteit en ontwikkeling om zo ook mensen van werk naar werk te krijgen.’
‘Het zou goed zijn als de individuele leerrekening vooral ingezet wordt om vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de arbeidsmarkt van morgen, zoals inderdaad digitale vaardigheden’
Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP
Om een meer moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie te krijgen, is het volgens de Europese Raad vereist dat werkenden zich tijdig bij- en omscholen. Daarnaast is het belangrijk om de digitale transitie die door de coronapandemie versneld is, verder door te zetten en ervoor te zorgen dat in 2030 80% van de bevolking in Europa over digitale basisvaardigheden beschikt. Patrick Banis vult aan: ‘Het zou goed zijn als de individuele leerrekening vooral ingezet wordt om vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de arbeidsmarkt van morgen, zoals inderdaad digitale vaardigheden. Zo wordt onze arbeidsmarkt toekomstbestendiger en weerbaarder.’
Lees meer over de aanbeveling op de website van de Europese Raad, of lees de Aanbeveling van de Raad inzake individuele leerrekeningen. Wil je meer weten over duurzame ontwikkeling en arbeidsmobiliteit, bekijk dan onze themapagina Duurzaam ontwikkelen.
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Het CAOP ondersteunde eerder commissies en informatiepunten bij onderzoek naar blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit gebeurde in opdracht voor… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.