Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Nieuws
Hoe kom je aan vernieuwende ideeën om in de toekomst voldoende leerkrachten voor de klas te krijgen? Het Arbeidsmarktplatform PO, het kennis- en expertisecentrum over de arbeidsmarkt in het primair onderwijs, riep in 2017 schoolbesturen door heel Nederland op om buiten de kaders te denken, te experimenteren en te leren. Deelnemende besturen ontvingen subsidie om hun plannen uit te voeren. In 2019 kwamen hier 11 innovatieve pilots uit. De opbrengsten van deze pilots zijn opgenomen in het onlangs verschenen e-magazine Innovaties in het po. CAOP’ers Suzanne Vos en Hetty de Jong ondersteunen het Arbeidsmarktplatform PO en vertellen meer over de pilots.
De subsidieregeling waarmee schoolbesturen in het po hun innovatieve ideeën in de praktijk konden brengen, was een succes volgens Suzanne Vos, die vanaf de start betrokken was bij dit project. ‘Ik ben trots dat ik aan de wieg heb gestaan van iets grootser. De 11 pilots leverden namelijk verrassende inzichten op. Het waren voorlopers van projecten die je nu veel ziet in de regionale aanpak personeelstekort (RAP). Denk aan het stimuleren van zij-instromers of het enthousiasmeren van herintreders. Eigenlijk waren wij de voorloper van de RAP!’
In 2019 publiceerde het Arbeidsmarktplatform PO een eerste versie van het e-magazine, waarin de 11 pilots werden gepresenteerd. In de editie van 2022 staan interviews met de projectleiders, inspirerende praktijkverhalen met (toekomstige) leerkrachten die hebben meegewerkt aan de pilots en de betrokken bestuursleden van het Arbeidsmarktplatform PO komen aan het woord. ‘Ik vind dat alle pilots moeten shinen.’ geeft Suzanne Vos aan. ‘Denk aan middelbare scholieren die ervaring opdoen in het po, de brandweer die voor de klas gaat staan en de combistudie waarbij de pabo en sociaal werk wordt gecombineerd.’ Hieronder worden deze drie voorbeelden van Suzanne Vos toegelicht.
Met dit tutorproject konden leerlingen van de havo, vwo en gymnasium kennismaken met het lerarenvak. Door les te geven in het po hadden ze een interessante bijbaan en hielpen ze kinderen op de basisschool met rekenen, taal en onderzoekend leren. De coronapandemie zorgde er voor dat het project even stilstond. Het tutorproject is uiteindelijk verder uitgewerkt in de RAP. Hierdoor is er sprake van een grotere regionale samenwerking dan bij de pilot.
‘Het was een project waar ik zelf heel enthousiast van werd!’, zegt Suzanne Vos. ‘Het was tweeledig: de leraar werd ontzien, maar je maakte ook scholieren enthousiast om een stap naar het onderwijs te maken. Het is mooi dat dit concept nu op meerdere plekken terug te zien is.’
Bij deze innovatieve pilot van RTC Cella, een personele samenwerking tussen
zeven schoolbesturen in de regio Alphen, Gouda en Nieuwveen, ging men op zoek naar nieuwe doelgroepen die het onderwijs in konden stromen. Na vele gesprekken onderzochten ze de mogelijkheden bij de brandweer. Brandweerprofessionals mogen maximaal 20 jaar een bezwarende functie uitoefenen. In het kader van een brede loopbaan worden zij aangespoord om zich te ontwikkelen zodat zij na 20 jaar iets anders kunnen doen. Dat maakte de brandweermensen geschikt voor deze pilot.
Suzanne Vos vindt dit initiatief erg vernieuwend. ‘Het mooie is dat we hiermee brandweermensen een tweede loopbaan bieden na hun 20-jarige dienstverband en we vissen hiermee niet in andermans vijver, wat al snel gebeurt met deze landelijke arbeidsmarktkrapte.’
Van pilot tot een fulltime opleiding van vijf jaar: de combinatiestudie Sociaal werk en pabo levert leerkrachten op die goed om kunnen gaan met uitdagende leerlingen. Studenten worden opgeleid tot hulpverlener met verstand van onderwijs óf leerkracht met een hulpverleningsspecialisatie. ‘Een gouden combi’, zo geeft Suzanne Vos aan. ‘De dubbele opleiding is nu opgenomen in het curriculum van Hogeschool Leiden. En het is een enorm succes, want ieder jaar neemt het aantal aanmeldingen voor de studie toe!’
Hetty de Jong geeft aan dat er meer interesse is in deze pilot: ’De sector speciaal onderwijs heeft aangegeven meer te willen weten van deze pilot. En dat snap ik wel, want het werkt twee kanten op: mensen die kennis hebben van het onderwijs helpen het sociaal werkveld, en andersom. Je kunt dan kinderen in de klas hebben die een bepaalde problematiek hebben. De leerkracht is opgeleid om dat aan te kunnen en die kinderen echt te begrijpen.’
Via de knop hieronder lees je meer over deze initiatieven en andere pilots.
Volgens Hetty de Jong is het met de terugblik op deze 11 pilots duidelijk zichtbaar dat projecten soms tijd nodig hebben om succesvol te worden. ‘Vanuit het Arbeidsmarktplatform PO namen we het initiatief en gaven we de vrijheid om te experimenteren. Met lef en een beetje geduld zijn mooie inzichten verkregen. We ontdekten dat juist de samenwerking tussen besturen heel belangrijk was. Om deze samenwerking tot stand te brengen, heb je echter tijd nodig. Dat regel je niet zomaar.’
Suzanne Vos wil benadrukken dat zij bij de start van de 11 pilots in 2019 ten aanzien van de samenwerking weinig voorwaarden hadden. ‘Wij hadden niet van die eisen zoals bij de RAP. Bijvoorbeeld dat deelnemende besturen in aaneengesloten gemeentes moeten liggen. Wij zaten meer op de relationele samenwerking, het ging om vertrouwen. Al werkte je vanuit Groningen samen met een schoolbestuur uit Limburg. Het ging er vooral om dat ze samen tot een goed einde kwamen.’
‘Vaak rond je een project af, publiceer je het en is het klaar. Dat is echt jammer’, vindt Suzanne Vos. ‘Daarom vroegen we Devorah van den Berg, onderzoeker bij het CAOP, of ze een analyse kon uitvoeren. Hebben de subsidieregelingen effect gehad? En hoe gaat het nu met de pilots? Dit zouden we veel meer moeten doen.’ De vijf conclusies van Devorah van den Berg:
Heb je vragen over het project, of één van de 11 pilots? Neem dan onderaan de pagina contact op met Hetty de Jong.
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.