Ondersteunend personeel in het onderwijs: wat levert het eigenlijk op?
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Nieuws
Al lange tijd klinkt de roep om verandering van de arbeidsmarkt. Maar door de huidige krapte is het moeilijk gewenste maatschappelijke veranderingen te realiseren. Extra nijpend is het grote aantal moeilijk vervulbare vacatures in de gezondheidszorg, onderwijs en de techniek. Met alleen nieuwe regelgeving los je deze uitdagingen niet op, betogen bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt Marc van der Meer, Ronald Dekker (TNO) en Onno-Hans Noteboom (adviesbureau Arlande) in een opinieartikel in Trouw. Volgens hen moeten we meer oog hebben voor talent op de werkvloer. 'Als we dat bevorderen en waarderen, wordt de arbeidsmarkt robuuster en veerkrachtiger.'
Onlangs hebben de sociale partners in de Sociaal-Economische Raad een akkoord bereikt over de flexibilisering van de arbeid, maar lost dit ook de omvangrijke personeelstekorten op? Volgens van der Meer en zijn medeauteurs wordt het belang van interne flexibiliteit van organisaties onvoldoende uitgewerkt. ‘Wendbaar gedrag en persoonlijke groei van werkenden zijn extra relevant omdat voor kansrijke beroepen (docenten, IC-verpleegkundigen, IT-specialisten, monteurs) specifieke kennis en vaardigheden worden gevraagd.’
Van der Meer, Dekker en Noteboom stellen dat we het beste aansluiten bij waar in de praktijk de verandering plaatsvindt: op de werkvloer. ‘We moeten meer oog hebben voor wat werkende mensen daadwerkelijk doen, kunnen en leren in het werk. Als we dat bevorderen en waarderen, wordt de arbeidsmarkt robuuster en veerkrachtiger.’
‘We moeten meer oog hebben voor wat werkende mensen daadwerkelijk doen, kunnen en leren in het werk’
Een manier om dat te doen, is aan te sluiten bij talenten. ‘Mensen ontwikkelen competenties door te werken, te leren en te innoveren. Hun praktijkkennis kunnen we vertalen naar verbeteringen. Werkenden creëren immers voortdurend. Ze hebben doe-taken: ze ontwerpen, vervaardigen en nemen goederen en diensten in gebruik. Ze denken daar ook over na, ze reflecteren.’
Het erkennen en bevorderen van persoonlijke brengt verschillende voordelen met zich mee. ‘Het brengt de kwaliteit van de arbeid en de productiviteit van medewerkers in beeld. Het motiveert als de werkdruk hanteerbaar wordt. Werkenden putten zich minder uit en kunnen beter herstellen. En het maakt ze mobiel, ook voor andere banen, waardoor ze actiever bijdragen aan de gewenste maatschappelijke verandering.’
Verbetering van de leercultuur vereist volgens van der Meer, Dekker en Noteboom wel een methodisch ingrijpen in de arbeidsmarkt. ‘Dat betekent niet per se ander beleid of andere wetten. Het betekent vooral uitstekend onderwijs en een ontwikkelings-gerichte manier van werken in bedrijven.’ Het is daarom een goed idee dat de overheid met een klaroenstoot dit veranderproces in gang zet. ‘Bevorder dat er aandacht is voor wat op de werkvloer gebeurt en wat we daarvan kunnen leren.’
Lees het volledige artikel op de website van Trouw.
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Dragen flexibele leerplekken bij aan het gevoel van autonomie, het welbevinden en het leren van leerlingen? Een schoolleider in het… Meer
Er is weer een oorlog in Europa, 25 jaar na de laatste oorlog op de Balkan. Dat is iets waarvan… Meer
Het Nationaal Groeifonds gaat investeren in het programma Ontwikkelkracht, dat is uitgedacht door een aantal leraren, schoolleiders, wetenschappers, onderwijs- en… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.