Het boek Denk niet aan een roze olifant, van auteur Sara Gagestein, gaat over de techniek van framing: het zoeken naar de juiste afstemming van je verhaal met je publiek. Een techniek die voor iedere OR relevant is.
Hoe werkt het framen van je boodschap?
Leg de focus op heersende beelden en emoties van je publiek en laat daar je boodschap in landen. Probeer die bepaalde kleur en smaak aan je boodschap mee te geven, zodat je boodschap sterker wordt en eerder wordt opgepikt door de achterban.
Een voorbeeld: de OR van een ziekenhuis wilde de achterban motiveren om zich verkiesbaar te stellen voor de OR-verkiezingen. Ze hadden posters bedacht met daarop een comfortabele stoel en de tekst ‘Stel je verkiesbaar, kom uit je luie stoel’. De hardwerkende zorgverlener herkende zich hier helemaal niet in en de OR ontving dan ook meerdere boze reacties. De OR ging vervolgens terug naar de tekentafel en verlegde de focus van de boodschap met een meer positieve actie. De OR zette een verkiezingskerstmarkt op, met OR-leden achter kraampjes met lekkernijen en de bestuurder die prijzen verlootte via een Rad van Fortuin. Deze actie leverde wél het gewenste effect op.
In het artikel in OR/magazine geeft Harry Hartmann nog twee sprekende voorbeelden.
Speel in op emoties
Harry Hartmann haalt ook het boek Overtuigingskracht van Robert Yeung aan. Door met je boodschap in te spelen op emoties kun je jouw doelgroep effectief beïnvloeden. Als je als OR de kunst verstaat om in je communicatie gebruik te maken van emoties om zo collega’s meer betrokken te krijgen bij OR-zaken, creëer je een grotere slagingskans voor je boodschap. Het is dan uiteraard wel zaak om voor een emotie te kiezen die bij veel collega’s leeft. De krachtigste emoties om te benutten zijn zorg en angst. Het heeft echter geen zin om mensen te mobiliseren rond een zorg of angst van de OR als medewerkers zich machteloos voelen, niet betrokken voelen en er geen makkelijke uitweg is.
Hoge verwachtingen versterken je boodschap
Hoge verwachtingen werken inspirerend, zo valt te lezen in het boek van Yeung. Mensen laten zich meer verleiden door grote aansprekende doelen. Formuleer flinke ambities voor je OR-agenda, want dat kan zorgen voor meer betrokkenheid onder de achterban. De meeste mensen willen iets bijdragen aan een groot ambitieus doel.
Conclusie: probeer een droge boodschap voortaan zo te framen dat de achterban wordt geïnspireerd, waarbij je het niet nalaat om op bestaande emoties in te spelen.