Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6: de rol van de begeleidingscommissies
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Kennis
Als OR is het uiteraard belangrijk dat jouw boodschap goed wordt opgepikt door je achterban. Maar wanneer komt een boodschap goed over? Door je boodschap goed te framen, vergroot je de kans op impact. Harry Hartmann, medezeggenschapsadviseur bij het CAOP, legt in zijn artikel in OR/magazine uit hoe je framing inzet.
Het boek Denk niet aan een roze olifant, van auteur Sara Gagestein, gaat over de techniek van framing: het zoeken naar de juiste afstemming van je verhaal met je publiek. Een techniek die voor iedere OR relevant is.
Leg de focus op heersende beelden en emoties van je publiek en laat daar je boodschap in landen. Probeer die bepaalde kleur en smaak aan je boodschap mee te geven, zodat je boodschap sterker wordt en eerder wordt opgepikt door de achterban.
Een voorbeeld: de OR van een ziekenhuis wilde de achterban motiveren om zich verkiesbaar te stellen voor de OR-verkiezingen. Ze hadden posters bedacht met daarop een comfortabele stoel en de tekst ‘Stel je verkiesbaar, kom uit je luie stoel’. De hardwerkende zorgverlener herkende zich hier helemaal niet in en de OR ontving dan ook meerdere boze reacties. De OR ging vervolgens terug naar de tekentafel en verlegde de focus van de boodschap met een meer positieve actie. De OR zette een verkiezingskerstmarkt op, met OR-leden achter kraampjes met lekkernijen en de bestuurder die prijzen verlootte via een Rad van Fortuin. Deze actie leverde wél het gewenste effect op.
In het artikel in OR/magazine geeft Harry Hartmann nog twee sprekende voorbeelden.
Harry Hartmann haalt ook het boek Overtuigingskracht van Robert Yeung aan. Door met je boodschap in te spelen op emoties kun je jouw doelgroep effectief beïnvloeden. Als je als OR de kunst verstaat om in je communicatie gebruik te maken van emoties om zo collega’s meer betrokken te krijgen bij OR-zaken, creëer je een grotere slagingskans voor je boodschap. Het is dan uiteraard wel zaak om voor een emotie te kiezen die bij veel collega’s leeft. De krachtigste emoties om te benutten zijn zorg en angst. Het heeft echter geen zin om mensen te mobiliseren rond een zorg of angst van de OR als medewerkers zich machteloos voelen, niet betrokken voelen en er geen makkelijke uitweg is.
Hoge verwachtingen werken inspirerend, zo valt te lezen in het boek van Yeung. Mensen laten zich meer verleiden door grote aansprekende doelen. Formuleer flinke ambities voor je OR-agenda, want dat kan zorgen voor meer betrokkenheid onder de achterban. De meeste mensen willen iets bijdragen aan een groot ambitieus doel.
Conclusie: probeer een droge boodschap voortaan zo te framen dat de achterban wordt geïnspireerd, waarbij je het niet nalaat om op bestaande emoties in te spelen.
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Het CAOP ondersteunde eerder commissies en informatiepunten bij onderzoek naar blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit gebeurde in opdracht voor… Meer
Hoe bevorder je sociale veiligheid op het werk? En wat is er voor nodig om sociale veiligheid in de organisatiestructuur… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.