Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Om een curriculum te ontwikkelen, hebben docenten verschillende competenties nodig. Zo is het belangrijk dat de docent het vak beheerst. Ook moet de docent de pedagogisch-didactische vaardigheden hebben om deze kennis over te dragen. Dat zijn allebei vaardigheden die ook nodig zijn om goed onderwijs te kunnen geven. Daarnaast is er een ‘curriculaire ontwikkelbekwaamheid’ nodig. Dat stellen antwoordspecialist Feline Nieuwkoop en kennismakelaar Ruud van der Aa van het CAOP in de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
Er is geen onderzoeksliteratuur over het educatieve HBO. Om te analyseren of docenten in een educatieve bacheloropleiding ook een educatieve masteropleiding kunnen ontwikkelen, kijken de experts van het CAOP naar onderzoek over het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo). Lerarenopleiders hebben eigenlijk twee rollen: opleider van leraren en curriculumontwikkelaar. Ofwel: het gaat om doceercompetenties en ontwikkelcompetenties. Lerarenopleidingen besteden aan de ontwikkelbekwaamheid op klasniveau wel genoeg aandacht, maar nog niet op schoolniveau. Zo blijkt uit onderzoek van Nieveen e.a. Dat terwijl die ontwikkelbekwaamheid wel belangrijk is om een succesvol schooleigen curriculum te ontwikkelen.
De ontwikkelcompenties gaan over de mate waarin een docent de kennis en vaardigheden heeft voor het ontwikkelen van lesmateriaal in verschillende contexten. Er zijn algemene ontwikkelcompetenties en specifieke competenties, zoals ‘curriculaire ontwikkelbekwaamheid’. Hierbij kun je denken aan uitdagingen analyseren waar de school mee te maken heeft of literatuuronderzoek doen. Dit vraagt een ‘helikopterblik’ van een docent. Zo kan hij ervoor zorgen dat het curriculum past bij de schoolvisie en een geheel vormt met de andere leerlijnen. Ook hebben docenten een passende houding nodig om curriculum te ontwikkelen. Zo is het belangrijk dat de docent zich ten eerste bewust is van zijn rol als ontwerper en ten tweede een positieve houding heeft als het gaat om ontwikkeltaken.
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Is het waar dat docenten in een (educatieve) bacheloropleiding voldoende competent zijn om een (educatieve) masteropleiding te ontwikkelen? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Lees het volledige antwoord op de website van de Kennisrotonde.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.