AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
Blog
Nu de coronacrisis over zijn hoogtepunt heen lijkt, is de vraag hoe we de samenleving opnieuw opstarten. Kunnen we op de oude voet verder? Of komen we tot een herziening en werken we aan een duurzamere samenleving waar zoveel mogelijk mensen aan mee kunnen (blijven) doen? En hoe zorgen we ervoor dat mensen de overstap maken naar ander werk als dat nodig is?
Blog van Hans Timmerman
De structuur van de economie verandert. Veel werk bij banken en verzekeraars zal door automatisering verdwijnen. Webshops nemen een deel van de detailhandel over. Voor fossiele brandstof komen duurzamere energiebronnen in de plaats. Door de coronacrisis zijn er nog meer economische veranderingen te zien. Zo studeren en werken veel mensen vanuit huis en ze zien de voordelen van minder fysieke ontmoetingen. Hierdoor daalt het aantal verkeersbewegingen.
Door de coronacrisis verandert ook de vraag naar werk. Op dit moment steunt de overheid nog organisaties die de gevolgen van de crisis merken. Desondanks zal de werkloosheid naar verwachting fors oplopen. Tegelijkertijd hebben de zorg en het onderwijs nog steeds te maken met forse tekorten.
De kunst is om het mogelijk te maken dat werkzoekenden overstappen naar werk dat aansluit op hun capaciteiten en interesses én waar vraag naar is op de arbeidsmarkt. De afgelopen tijd is de belangstelling voor de zorg enorm toegenomen. Als mensen het gevoel hebben dat ze nodig zijn en een zinvolle bijdrage kunnen leveren, ervaren ze het werk als betekenisvol. Zo zijn ze mogelijk sneller geneigd om de overstap te maken naar de zorg, of een van de andere sectoren waar tekorten zijn. Hoe kunnen we ze daarbij helpen?
'De kunst is om het mogelijk te maken dat werkzoekenden overstappen naar werk dat aansluit op hun capaciteiten én waar vraag naar is op de arbeidsmarkt.'
We moeten ervoor zorgen dat mensen ingezet worden voor werkzaamheden waarin ze bekwaam zijn of onder supervisie en scholing bekwaam kunnen worden. Je moet dus scholing en begeleiding aanbieden. Een goede begeleiding van nieuwe werknemers lijkt onder druk van het capaciteitstekort lastig, maar met een doordachte aanpak is het zeker te doen. Daarvoor is het nodig dat we de vraag op de arbeidsmarkt transparant maken, goede faciliteiten bieden voor matching, beschikbare kwaliteiten van werkenden erkennen, en praktijktraining en onderwijs op maat bieden.
In de gehandicaptenzorg zijn goede ervaringen opgedaan met onderwijs op maat. Voor verschillende werkzaamheden en kerntaken in de langdurende zorg is beschreven en erkend welke leerresultaten hiervoor nodig zijn. Aan de hand van deze leerresultaten zijn in de gehandicaptenzorg leerroutes ontwikkeld voor specifieke taken. Dit zijn routes waarbij praktijkleren, leren op afstand en leren in groepsverband slim worden gecombineerd. Medewerkers kunnen de routes volgen in hun eigen tempo.
Leerresultaten maken niet alleen duidelijk waarvoor de medewerker inzetbaar is, maar ook wat hij of zij in een leerrijke werksituatie nog kan leren. Met de leerroutes bied je als sector dus perspectief aan zowel mensen die in de zorg willen komen werken als werknemers die door willen groeien naar een andere functie. Aan zij-instromers én aan doorstromers.
De leerroutes in de gehandicaptenzorg, bleken een succes. Daarom wordt dit systeem nu zorgbreed ingevoerd. Het zou goed zijn als ook andere sectoren ermee gaan experimenteren, zoals het onderwijs. In principe kan dit leersysteem voor elk beroep worden ontwikkeld. Een investering hierin levert veel rendement op voor de langere termijn.
Door de coronacrisis is veel werk stil komen te liggen. We zitten nu in een periode waarin werk wordt opgestart als dat verantwoord kan. Naast IC-verpleegkundigen kunnen ook verzorgende individuele gezondheidszorgmedewerkers weer onder supervisie aan de slag. Dat maakt het weer mogelijk mensen op te leiden. Ondertussen is voor de langdurende zorg tijdens de coronacrisis ook de Nationale Zorgklas van start gegaan. Een platform dat online praktische cursussen aanbiedt voor lager opgeleide zorgmedewerkers. Er gebeurt dus genoeg om de tekorten aan te pakken.
Hoe zit dat in het onderwijs? De afgelopen maanden is er veel ervaring opgedaan met digitale vormen van lesgeven. Inmiddels geven leerkrachten op de basisschool weer les in het lokaal. In het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs wordt afstandsleren steeds vaker gecombineerd met fysieke leervormen, zoals praktijkleren en klassikaal onderwijs. De vraag is hoe we vanuit deze ervaringen lessen kunnen trekken voor de toekomst en wellicht een nieuw leersysteem kunnen ontwikkelen.
Om de coronacrisis op te lossen, zullen we kennis moeten ontwikkelen en delen. Dat geldt ook voor de kennis over opleiden en ontwikkeling, zodat mensen niet thuis komen te zitten, maar perspectief houden op werk. Als we dat goed doen, creëren we ook nog eens een win-winsituatie: minder werkloosheid in de sectoren die geraakt zijn door de crisis en een oplossing van de structurele tekorten in zorg en onderwijs.
Hans Timmerman is CAOP-adviseur en gespecialiseerd in duurzaam ontwikkelen. Wil je meer hierover weten, vraag een gesprek aan door onderaan de pagina je contactgegevens in te vullen. Bekijk ook de expertisepagina Duurzaam ontwikkelen.
Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.