Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
Klassikaal onderwijs is in het primair onderwijs nog vaak de norm, maar een deel van de scholen stapt over op groepsoverstijgende units en leerpleinen. ‘Scholen zoeken naar een manier om meer handen op de groep te krijgen.’ Dat zegt Jo Scheeren, onderzoeker bij het CAOP, in het artikel Lesgeven op leerpleinen: breek uit de klas in het Onderwijsblad van januari 2019.
‘Meer uit leerlingen halen’. Dat is de belangrijkste reden waarom scholen het klassikale onderwijs doorbreken. Hoe het onderwijs anders wordt vormgegeven, verschilt tussen sectoren en tussen scholen onderling. Veelal gaat het om groeps- of leerjaaroverstijgende vormen van onderwijs in grotere ruimtes of units, gecombineerd met meer individuele begeleiding of extra instructies in kleinere niveaugroepjes.
Leerkrachten in het primair onderwijs specialiseren zich in een vakgebied dat ze op een leerplein aan alle leerlingen geven. Deze leerkrachten werken per unit samen, eventueel aangevuld met een onderwijsassistent of andere ondersteuners voor leerlingbegeleiding. Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne werkt bijvoorbeeld met units voor de onder- en bovenbouw, zo blijkt uit het artikel.
Volgens Scheeren vormt het lerarentekort geen doorslaggevende rol voor scholen om te breken met het traditionele klassensysteem. Al zijn scholen die werken met leerpleinen wel flexibeler met hun personele bezetting. ‘Zo kunnen ze bijvoorbeeld makkelijker tijdelijk een zieke collega opvangen’, zegt de onderzoeker van het CAOP.
Scheeren heeft de indruk dat de belangstelling in leerpleinen toeneemt. Hij denkt dat de belangrijkste motivatie van scholen komt uit een onderwijskundige visie. ‘Ik hoor nergens dat leerpleinen worden ingevoerd om te bezuinigen. Wat ik wel merk, is dat scholen zoeken naar een manier om meer handen op de groep te krijgen. Passend onderwijs wordt geregeld genoemd. Er is behoefte om leerlingen op meer individuele basis te begeleiden.’
Lesgeven op leerpleinen: breek uit de klas
Leerpleinen vragen vooral samenwerking en draagvlak
Het CAOP heeft diverse onderzoeken uitgevoerd over het ‘anders organiseren’ van onderwijs. Hebt u ook behoefte aan arbeidsmarktonderzoek?
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.