Publicatie Positief Gezond Werkgeverschap biedt inspiratie duurzame inzetbaarheid
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
Nieuws
Klassikaal onderwijs is in het primair onderwijs nog vaak de norm, maar een deel van de scholen stapt over op groepsoverstijgende units en leerpleinen. ‘Scholen zoeken naar een manier om meer handen op de groep te krijgen.’ Dat zegt Jo Scheeren, onderzoeker bij het CAOP, in het artikel Lesgeven op leerpleinen: breek uit de klas in het Onderwijsblad van januari 2019.
‘Meer uit leerlingen halen’. Dat is de belangrijkste reden waarom scholen het klassikale onderwijs doorbreken. Hoe het onderwijs anders wordt vormgegeven, verschilt tussen sectoren en tussen scholen onderling. Veelal gaat het om groeps- of leerjaaroverstijgende vormen van onderwijs in grotere ruimtes of units, gecombineerd met meer individuele begeleiding of extra instructies in kleinere niveaugroepjes.
Leerkrachten in het primair onderwijs specialiseren zich in een vakgebied dat ze op een leerplein aan alle leerlingen geven. Deze leerkrachten werken per unit samen, eventueel aangevuld met een onderwijsassistent of andere ondersteuners voor leerlingbegeleiding. Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne werkt bijvoorbeeld met units voor de onder- en bovenbouw, zo blijkt uit het artikel.
Volgens Scheeren vormt het lerarentekort geen doorslaggevende rol voor scholen om te breken met het traditionele klassensysteem. Al zijn scholen die werken met leerpleinen wel flexibeler met hun personele bezetting. ‘Zo kunnen ze bijvoorbeeld makkelijker tijdelijk een zieke collega opvangen’, zegt de onderzoeker van het CAOP.
Scheeren heeft de indruk dat de belangstelling in leerpleinen toeneemt. Hij denkt dat de belangrijkste motivatie van scholen komt uit een onderwijskundige visie. ‘Ik hoor nergens dat leerpleinen worden ingevoerd om te bezuinigen. Wat ik wel merk, is dat scholen zoeken naar een manier om meer handen op de groep te krijgen. Passend onderwijs wordt geregeld genoemd. Er is behoefte om leerlingen op meer individuele basis te begeleiden.’
Lesgeven op leerpleinen: breek uit de klas
Leerpleinen vragen vooral samenwerking en draagvlak
Het CAOP heeft diverse onderzoeken uitgevoerd over het ‘anders organiseren’ van onderwijs. Hebt u ook behoefte aan arbeidsmarktonderzoek?
Alles is Gezondheid, iPH en het CAOP werken al langer samen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Die… Meer
De zoektocht naar de meest favoriete leraar van Nederland is weer begonnen. De vier favoriete, om duidelijk te zijn. Voor… Meer
Het zal niemand ontgaan zijn dat sociale veiligheid het afgelopen half jaar veelvuldig onderwerp van gesprek is geweest in de… Meer
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.