Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
IPSE Studies deed onderzoek naar de productiviteit in het onderwijs. De prestaties van de leerlingen groeien in meerdere onderwijssectoren niet mee (het aantal leerlingen en de toegevoegde waarde per leerling) met de stijgende kosten in het onderwijs. Dat betekent dat de productiviteit in het onderwijs daalt. Verder blijkt dat de invloed van overheidsbeleid per saldo eerder een negatief dan positief effect heeft op de productiviteit.
Het onderzoek van IPSE Studies richtte zich op het gehele onderwijs. De productiviteit daalt met name in het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De dalende productiviteit is al langere tijd gaande, behalve in het wetenschappelijk onderwijs. Maar ook daar is nu sprake van een daling. Het hoger beroepsonderwijs neemt een tussenpositie in. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de online database van TrendsinPubliekeSector.nl.
Uit het onderzoek blijkt dat de invloed van het overheidsbeleid vaker een negatief als een positief effect heeft op de productiviteit. Het onderzoek toont een trend die loopt van 1980 tot en met 2017. De rijksoverheid heeft veel beleid ontwikkeld om de productiviteit en kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Voor een deel heeft dat een positief effect gehad, maar sommige maatregelen werken juist averechts. Dat geldt vooral voor grote onderwijsvernieuwingen van de jaren negentig: de basisvorming, tweede fase, vmbo in het voortgezet onderwijs, roc-vorming in het mbo en de groepsverkleining in het basisonderwijs.
IPSE Studies concludeert dat de overheid wel investeert in het onderwijs, maar de consequenties daarvan vooraf niet goed overziet. Dit is ook te lezen in de STAD 2019 (zie deel II ‘De rol van de overheid’, hoofdstuk ‘Vernieuwingen in het onderwijs. Zegen of vloek?’, pagina 201 t/m 220), waarin IPSE-onderzoekers vertellen dat grote onderwijshervormingen veel gekost hebben, maar weinig hebben opgeleverd. De gewenste kwaliteitsverbetering is veelal uitgebleven.
Lees voor meer informatie het gehele bericht van IPSE Studies.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.