Ondersteunend personeel in het onderwijs: wat levert het eigenlijk op?
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Publicatie
Een andere manier van organiseren in het voortgezet onderwijs heeft een positief effect op de tevredenheid van zowel docenten als leerlingen. Ook is de relatie tussen leerlingen en het personeel op anders organiserende scholen versterkt. Dat blijkt uit een verkenning die het CAOP samen met het Kohnstamm Instituut uitvoerde voor Voion, het Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds voortgezet onderwijs.
Door het onderwijs anders te organiseren, verwachten scholen in het voortgezet onderwijs hun leerlingen het beste voor te bereiden op het vervolgonderwijs, hun toekomstige baan en de maatschappij. Maar wat heeft die andere organisatievorm voor gevolgen voor het personeel? En wat zijn de opbrengsten voor de scholen? Dat verkenden de onderzoekers met een literatuurstudie en interviews op 10 scholen.
Uit de verkenning blijkt dat docenten door een andere organisatie van het onderwijs een breder perspectief krijgen. Ze werken vaak vakoverstijgend en interdisciplinair en zijn intensiever bezig met onderwijsontwikkeling, leerdoelen en leerlijnen. In het algemeen werken docenten op anders organiserende scholen meer en intensiever samen. Doordat ze betrokkenheid en eigenaarschap ervaren, zijn ze tevreden met hun werk en halen ze er veel voldoening uit.
Ook op de tevredenheid en motivatie van leerlingen blijkt anders organiseren een positief effect te hebben. Verder blijkt uit de interviews dat de relatie tussen leerlingen en het personeel op de scholen is versterkt. De onderzoekers hebben ook gekeken of anders organiseren een positief effect heeft op de leerresultaten. Maar dat is lastig te zeggen omdat het antwoord onder meer afhankelijk is van het type leerresultaat. Scholen die het onderwijs op een andere manier organiseren kijken vaak naar andersoortige leerresultaten dan scholen die klassikaal onderwijs geven. Ook blijkt dat op veel anders organiserende scholen de leerlingaantallen zijn toegenomen.
In het onderzoeksrapport staan ook tips voor scholen die het onderwijs anders willen organiseren. Tips voor de startfase zijn bijvoorbeeld: neem de tijd, zorg voor een goede visie en zorg voor draagvlak. En voor daarna is een van de tips: geef personeel de ruimte. Ook zijn van de 10 scholen die deelnamen aan het onderzoek, portretten opgenomen met de aanpak, gevolgen en opbrengsten van het anders organiseren.
Bekijk hieronder het onderzoeksrapport ‘Anders organiseren? Teamwork! Verkenning naar de personele gevolgen van anders organiseren in het voortgezet onderwijs’.
De afgelopen vijf jaar is het aandeel ondersteuners in het primair onderwijs met ruim 50% toegenomen. Wat doen deze ondersteuners… Meer
Hoe verder als de bestuurder niet naar de OR luistert en geen beslissing neemt in de uitbreiding van het aantal… Meer
Hoe ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit? Het CAOP wil kennisontwikkeling en onderzoek op het gebied van arbeidsmarkt en… Meer
Teleurstellend, onevenwichtig, met een groot operationeel gat. Als het om plannen voor de arbeidsmarkt gaat, schiet het nieuwe regeerakkoord danig… Meer
Dragen flexibele leerplekken bij aan het gevoel van autonomie, het welbevinden en het leren van leerlingen? Een schoolleider in het… Meer
Er is weer een oorlog in Europa, 25 jaar na de laatste oorlog op de Balkan. Dat is iets waarvan… Meer
Het Nationaal Groeifonds gaat investeren in het programma Ontwikkelkracht, dat is uitgedacht door een aantal leraren, schoolleiders, wetenschappers, onderwijs- en… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.