Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
In steeds meer mbo-instellingen worden practoraten opgericht, waarbinnen kennisuitwisseling en onderzoek kan ontstaan. Zo blijven docenten voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, Jorick Scheerens, docent Mediacollege Amsterdam en coördinator stichting ‘Ieder MBO een Practoraat’ en Ronald Stevens, voorzitter kwaliteitscommissie practoraten, bespreken in een opiniestuk op ScienceGuide enkele instrumenten die helpen bij de innovatie en valorisatie van kennis in het onderwijs en (regionale) bedrijven.
Het mbo heeft met de practoraten een nieuwe werkwijze gevonden om onderwijs, onderzoek en innovatie te versterken en het leervermogen van studenten, docenten en praktijkvertegenwoordigers te bevorderen. Het is belangrijk dat practoraten samen blijven optrekken en onderling resultaten bespreken. Zo kunnen studenten, docenten en praktijkpartners de vragen van de toekomst in de praktijk onderzoeken en van deze ervaringen leren: ‘learning the job’.
Het fenomeen ‘practor’ werd in 2012 geïntroduceerd in het mbo. Het Mediacollege Amsterdam creëerde een praktische werkplaats in het mbo gericht op het gebruik van blogs, vlogs en sociale media. Het resulteerde onder meer in een nieuwe online lessenserie over mediawijsheid, die werd ontwikkeld door het (v)mbo. De tegenhanger van de ‘lector’ in het hoger beroepsonderwijs was geboren.
Practoraten functioneren als een scharnier tussen de innovatie van de beroepspraktijk en vernieuwing van het onderwijs. Om ondersteuning te bieden aan de practoraten hebben Marc van der Meer, Jorick Scheerens en Ronald Stevens enkele denkmodellen ontwikkeld, waarin de spanning is uitgewerkt tussen enerzijds informatie ordenen om problemen te reduceren en anderzijds actief onderzoek doen.
In 2015 werd de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ opgericht. Deze stichting stelt zich ten doel mbo-scholen die practoraten willen oprichten te ondersteunen. Inmiddels zijn meer dan twintig practoraten aangesloten bij de stichting en nog minstens evenveel instellingen oriënteren zich op de oprichting van een nieuw practoraat. Deze practoraten wisselen onderling hun kennis en ervaring uit. Zo worden er bijvoorbeeld gezamenlijke bijeenkomsten gehouden.
De stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ heeft een kwaliteitscommissie ingesteld om inzicht te krijgen in de kwalitatieve ontwikkeling van de practoraten en het stimuleren van de gewenste ontwikkeling. De commissie let hierbij op een viertal kwaliteitsgebieden: waarde voor de beroepspraktijk, waarde voor professionals, waarde voor studenten en waarde voor het onderwijs.
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.