Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Nieuws
Steeds meer scholen experimenteren met lesgeven aan grotere groepen leerlingen (in units) door meerdere professionals tegelijk. Dat stimuleert ‘de lerende organisatie’. Maar verschillen de leeropbrengsten en de ontwikkeling van leerlingen in unitonderwijs en klassikaal onderwijs van elkaar? Dat is een vraag aan het landelijke loket de Kennisrotonde voor onderwijsprofessionals. Het CAOP coördineerde de totstandkoming van het antwoord.
Uit evaluaties blijkt dat leraren unitonderwijs als positief ervaren. Leraren zeggen dat het meer ruimte biedt voor maatwerk en een betere uitleg. Verder leren leerlingen meer van elkaar, ze ervaren meer autonomie, en ze zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces. Bovendien leren zij samenwerken, ict gebruiken en presenteren. En ze ontwikkelen metacognitieve vaardigheden, zoals leren leren.
Een basisschool in de VS boekt resultaten met flexibeler onderwijs door docenten in teams voor de klas te laten staan. Het zijn vaste teams van drie docenten per klas die twee jaar achtereen samenwerken. Vier factoren blijken bepalend voor de goede resultaten: communicatie, flexibiliteit, respect en organisatie.
In Nederland zijn in het basisonderwijs eerste ervaringen opgedaan in het TOM-project (Teamonderwijs Op Maat). Projectleiders van de TOM-scholen zeggen bijvoorbeeld dat er meer onderwijs op maat wordt gegeven en de motivatie en het plezier in leren en in de school bij leerlingen zijn toegenomen.
Over de aanpak SlimFit, waarbij basisschoolkinderen groepsoverstijgend les krijgen, zeggen schoolleiders en leraren dat de onderwijskwaliteit verbetert (dit komt (nog) niet tot uitdrukking in de Cito-scores). Omdat er meer handen en ogen zijn in de klas, kunnen leraren beter inspelen op de individuele leerbehoefte van leerlingen.
Lees het volledige antwoord op de site van de Kennisrotonde.
Wilt u meer weten over kennisvragen in het onderwijs of dit specifieke antwoord? Neem dan contact op met kennismakelaar Ruud van der Aa onderaan deze pagina.
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.