Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
Ongeveer driekwart van de docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) ervaart een hoge werkdruk. In hoeverre dit docenten hindert in het geven van goed onderwijs en de leerprestaties van studenten beïnvloedt, is in het mbo niet onderzocht. In andere onderwijssectoren zijn er wel aanwijzingen dat er een indirecte relatie is tussen de door docenten ervaren werkdruk en de prestaties van leerlingen. Dat blijkt uit een studie op de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO).
Werkdruk ontstaat bij disbalans tussen de eisen die het werk stelt aan een werknemer en de mogelijkheden om dat werk goed uit te voeren. Als die disbalans voor een langere tijd aanhoudt, dan kan dit leiden tot stressklachten of een burn-out. Hierdoor kan de motivatie van de docent en de ervaren competenties negatief worden beïnvloed en dat kan vervolgens weer een uitwerking hebben op de motivatie van leerlingen en hun leerprestaties.
Lees het volledige antwoord op de website van de Kennisrotonde.
De Kennisrotonde is het landelijke loket waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Vervolgens gaan een kennismakelaar en onderzoekers op zoek naar het antwoord. In dit geval stelde een beleidsmedewerker van een mbo-instelling de vraag: Is het waar dat de door mbo-docenten ervaren werkdruk het bieden van kwalitatief goed onderwijs hindert? En, hoe is de relatie tussen werkdruk en kwaliteit in andere sectoren met contactuele beroepen? Devorah van den Berg, onderzoeksadviseur bij het CAOP, heeft het onderzoek uitgevoerd. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Wilt u meer weten over kennisvragen in het onderwijs of dit specifieke antwoord? Neem dan contact op met kennismakelaar Ruud van der Aa:
E: r.vanderaa@caop.nl
M: 06 5142 1602
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.