Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Nieuws
Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Leraren wonen veelal buiten de grote stad, terwijl ze juist in de Randstad hard nodig zijn. Wat valt daaraan te doen? Frank Cörvers doet in dagblad Trouw samen met twee andere deskundigen een aantal suggesties.
Cörvers, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, vindt dat onderlinge concurrentie tussen scholen niet werkt. De school die het meeste biedt via een uitzendbureau, koopt dan een leraar weg bij een andere school. ‘Op die manier blijft het probleem bestaan’, zegt Cörvers in het artikel in Trouw. ‘Het zou goed zijn als hier een centraler beleid voor komt. Je ziet dat de vrijheid van een school nu zo groot is dat je een ieder-voor-zich-situatie creëert. Waarbij we uiteindelijk allemaal meer betalen voor dezelfde leraren.’
Volgens Cörvers is het een goed idee als leraren een deel van hun reistijd kunnen declareren. Maar om de leraar echt naar de stad te lokken, zou een zogeheten Randstadtoeslag kunnen worden ingevoerd. ‘Om het levensonderhoud voor leraren in een dure stad mogelijk te maken, zou een soort Randstadtoeslag moeten bestaan. Waarbij docenten in hartje Rotterdam en Amsterdam een bonus krijgen bovenop hun salaris. Dat zou docenten naar de grote steden kunnen lokken. Lastig daarbij is dan wel te bepalen hoe groot je de zone maakt waarbinnen een docent recht heeft op die toeslag’, aldus Cörvers.
Ook de zij-instroom vanuit andere sectoren én het voorgezet onderwijs moet volgens Cörvers gestimuleerd worden. ‘Dat laatste is lastig want docenten uit het voortgezet onderwijs krijgen meer betaald en die zullen niet snel kiezen voor een baan met een lager salaris. Jammer, want in krimpregio’s daalt het aantal leerlingen op het vmbo. Het zou helpen als die vmbo-leraren les gaan geven in het basisonderwijs.’ Ook pleit Cörvers voor gesubsidieerde omscholing.
We zijn in Nederland vooral bezig met de vraag: Hoe krijgen we leraren naar de school? Cörvers draait die vraag om: Hoe krijgen we de school naar de leraren? ‘We zijn in Nederland en dan met name de drukke steden zo gewend dat alles op één plek is. We willen mooi wonen en ook een goede school met goede leraren. We moeten ons afvragen of we steden niet anders moeten indelen, door de scholen naar de randen te verplaatsen. En ja, dan moeten ouders en leerlingen die extra reistijd misschien maar voor lief nemen.’
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.