Communicatie en marketing
Wij verzorgen het gehele communicatie- en marketingproces. Van concept tot uitvoering en van online tot offline communicatiemiddelen.
Case
In april 2021 schreef de Adviescommissie praktische rechtsbescherming in belastingzaken het rapport ‘Burgers Beter Beschermd’. Het CAOP werd gevraagd om de inhoud van het rapport toegankelijk te maken voor een breed publiek.
01-09-2021Voor burgers en kleine ondernemers biedt het recht niet altijd voldoende bescherming in conflicten met de Belastingdienst. Dat blijkt uit het onderzoek van de Adviescommissie praktische rechtsbescherming in belastingzaken met Diana van Hout, Marc Hertogh en Arre Zuurmond. De commissie geeft in het rapport ‘Burgers Beter Beschermd’ advies over mogelijkheden om de rechtsbescherming te verbeteren. Om het omvangrijke rapport toegankelijk te maken, schakelde de commissie het CAOP in.
Het onderzoeksrapport beslaat maar liefst 149 pagina’s en de informatiedichtheid is hoog. De uitdaging voor het CAOP: een manier bedenken waarop de inhoud van het rapport op integere wijze voor een breed publiek toegankelijk én begrijpelijk is. Het resultaat is de podcast ‘Burgers Beter Beschermd’. Hierin worden de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de commissie besproken. Deskundigen Diana van Hout, Maarten Bockting en Illya Soffer gaan met elkaar in gesprek over de obstakels die veel mensen tegenkomen en wat de Belastingdienst hieraan kan doen. Benieuwd naar het resultaat? Beluister de podcast ‘Burgers Beter Beschermd’ via Spotify of SoundCloud.
‘Wij hebben de podcast niet vóór, maar mét de opdrachtgever gemaakt’
Janneke Veger, communicatieadviseur bij het CAOP
Het CAOP heeft het gehele productieproces verzorgd: van het adviseren over een podcast als contentvorm tot het opstellen van het draaiboek en de plaatsing op verschillende kanalen. Communicatieadviseur Janneke Veger vertelt: ‘Bij het maken van de podcast stonden vier pijlers centraal: co-creatie, gelijkwaardigheid, integriteit en toegankelijkheid. Wij hebben de podcast niet vóór, maar mét de opdrachtgever gemaakt. De inbreng van de commissieleden vormden samen met het rapport het kader voor de podcast. Tussentijds waren er meerdere afstemmingsmomenten, waardoor iedereen achter het draaiboek voor de podcast stond. Zo is de opname zelf eigenlijk gewoon een heel fijn gesprek! We hebben het onderwerp in de podcast toegankelijk gemaakt, zodat de podcast interessant is om te luisteren voor zowel mensen die het onderwerp goed kennen als mensen die nog niet veel kennis hierover hebben.’
Op 20 april bood Staatssecretaris Vijlbrief het rapport aan de Tweede Kamer aan. Op hetzelfde moment was de podcast ‘Burgers Beter Beschermd’ toegankelijk via de online kanalen Spotify en SoundCloud.
‘Gezien de positieve reacties van luisteraars zouden we de volgende keer weer een podcast willen opnemen’
Diana van Hout, voorzitter van de Adviescommissie praktische rechtsbescherming in belastingzaken
De Adviescommissie praktische rechtsbescherming in belastingzaken is tevreden met het proces en het resultaat. ‘De podcast heeft al veel luisteraars bereikt en we hebben enthousiaste reacties ontvangen. Ook wijzelf zijn zeer tevreden met het resultaat’, zegt Diana van Hout, voorzitter van de commissie. ‘Gezien de positieve reacties van luisteraars zouden we de volgende keer weer een podcast willen opnemen. Het is een makkelijke manier om een boodschap helder over te brengen. Daarbij was de begeleiding van het CAOP erg prettig, evenals het goede draaiboek en de gespreksleider.’
Ons team van communicatieadviseurs en contentspecialisten staat voor je klaar voor advies en ondersteuning. Wil je advies over welke contentvorm past bij jouw (communicatie)doel? Of wil je een podcast laten maken en kunnen wij voor jou het productieproces verzorgen? Wij ondersteunen je graag. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk hieronder onze diensten en vraag meer informatie aan.