Onderwijsministers presenteren nieuwe plannen om lerarentekort tegen te gaan
Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
Kennis
Bij sommige vakken in het voorgezet onderwijs is een dringende behoefte aan leraren. Voor deze tekortvakken is een snelle aanpak gewenst in aanvulling op de al bestaande aanpak van het lerarentekort. In opdracht van het ministerie van OCW hebben procesregisseurs van het CAOP in het schooljaar 2019-2020 vier initiatieven aangejaagd die de aanpak van het lerarentekort voor de tekortvakken kunnen versnellen. De kennis en ervaring uit deze initiatieven zijn nu beschikbaar gesteld in een handreiking. Zo kunnen ook andere regio’s aan de slag met deze kansrijke oplossingen.
In het voortgezet onderwijs is er vooral een lerarentekort voor specifieke vakken. Deze zogenoemde tekortvakken zijn bijvoorbeeld Frans, Duits, informatica, natuurkunde en scheikunde. Het ministerie van OCW wil focus en versnelling aanbrengen in de aanpak van het lerarentekort voor de tekortvakken, en heeft het CAOP gevraagd daarvoor de regie te nemen. Procesregisseurs van het CAOP hebben het vorige schooljaar vier kansrijke initiatieven in de regio’s geselecteerd om nieuwe docenten te werven. Deze initiatieven zijn naar een hoger plan getild of de aanpak is verbreed naar meerdere tekortvakken of meerdere regio’s. Het eigenaarschap van de samenwerkende scholen of schoolbesturen en andere betrokken partijen in de regio is daarbij behouden gebleven.
De vier initiatieven zijn gericht op werving van de volgende doelgroepen:
De vier kansrijke initiatieven hebben zichzelf het afgelopen jaar bewezen en zijn direct toepasbaar in andere samenwerkingsregio’s. Hiervoor kunnen partijen in de regio de handreiking gebruiken die het CAOP heeft ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW en in samenwerking met diverse partijen op landelijk en regionaal niveau. Zij deelden hun input en ervaringen. In deze handreiking zijn bij ieder initiatief succesfactoren, aandachtspunten en tips te vinden voor regionale samenwerkingspartners, hogescholen en universiteiten. Zo kunnen zij aan de slag om docenten te werven en te plaatsen voor de tekortvakken in het voortgezet onderwijs.
Download
Download de handreiking (0.9 MB)Onderwijsministers Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en Dijkgraaf (OCW) presenteren in de kamerbrief Lerarenbeleid 2022 hun plannen om het lerarentekort… Meer
De laatste jaren was het CAOP betrokken bij verschillende onderzoeken naar mogelijke blootstelling van personeel aan chroom-6. Dit speelde bij… Meer
Het nieuwe jaar is gestart en dus is het weer tijd voor goede voornemens. Voor veel mensen gaat dat over… Meer
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de richtlijn ‘loontransparantie’. De richtlijn moet er onder andere… Meer
Sociale veiligheid stond in 2022 hoog op de agenda van bestuurders en moet ook in de komende jaren prioriteit krijgen… Meer
In het OR/Magazine van december 2022 beantwoorden de experts medezeggenschap van het CAOP de volgende vraag: Wat mag er allemaal… Meer
Zeger van der Wal, hoogleraar aan de Ien Dales leerstoel van het CAOP en de Universiteit Leiden, stelt dat veel… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.