‘Dat is waar wij zijn aangehaakt,’ vertelt Floris de Jong, CAOP’er en projectleider op dit project. ‘De regio wilde ondersteuning bij het opstarten van hun eerste jaar in de nieuwe vorm. Een proces dat niet alleen organisatorisch, maar ook inhoudelijk richting vroeg.’
Over onderwijsregio’s
Het doel van onderwijsregio’s is het aanpakken van personeelstekorten in het onderwijs. Ze richten zich op samenwerking tussen schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep om te zorgen voor voldoende en goed opgeleid onderwijspersoneel. Ook andere partijen, zoals gemeenten of opleidingen voor schoolleiders, kunnen deelnemen. De onderwijsregio’s zetten zich in op het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van leraren en onderwijsondersteunend personeel.
Structuur, samenhang en voortgang
CAOP ondersteunde de Onderwijsregio Groene Hart bij het inrichten van de nieuwe governance en overlegstructuren. Floris: ‘Er kwamen nieuwe kamers voor PO en VO/MBO, verschillende werkgroepen en een coördinatiegroep. Wij hielpen bij het opzetten van die structuur, het begeleiden van overleggen en het vertalen van de doelstellingen uit het plan van aanpak naar concrete activiteiten.’
Die activiteiten waren divers: van het organiseren van leernetwerken en intervisiesessies tot een hackathon rond het thema instroom. ‘Alles draaide om het aanpakken van het personeelstekort in het Groene Hart,’ legt Floris uit. ‘Elke werkgroep kreeg een specifiek thema — denk aan instroom, het versterken van opleidingsscholen of goed werkgeverschap — en werkte aan initiatieven die echt vanuit de praktijk kwamen.’
Van opstart naar eigenaarschap
Het eerste jaar stond in het teken van kennismaken, afstemmen en leren samenwerken. ‘PO, VO en MBO hadden elkaar in deze vorm nog niet eerder gevonden,’ zegt Floris. ‘Iedere sector kampt met personeelstekorten, maar de uitdagingen verschillen. Het was zoeken naar wat ons verbindt en waar samenwerking meerwaarde heeft. Dat proces hebben we begeleid.’
Het resultaat is een onderwijsregio die stevig staat, met een structuur die past bij de regio en werkgroepen die steeds meer eigenaarschap nemen. ‘De basis is gelegd,’ vertelt Floris. ‘De samenwerking komt op gang, mensen weten elkaar steeds beter te vinden en het plan voor de komende vier jaar ligt klaar. De onderwijsregio kan nu verder groeien.’
De rol van CAOP
CAOP vervulde een brede rol: van procesbegeleiding en advies tot inhoudelijke ondersteuning bij de uitvoering van het activiteitenplan. ‘We hielpen de bestuurders en werkgroepen bij het structureren van hun overleg, het prioriteren van thema’s en het concreet maken van plannen,’ zegt Floris.
Daarnaast bracht het CAOP relevante kennis en ervaring in vanuit andere onderwijsregio’s, zoals Haaglanden, en vanuit fondsen als Voion. ‘We kennen de dynamiek van het onderwijsveld goed, en dat hielp om snel aan te sluiten bij de praktijk.’
Samenwerking en vertrouwen
Aan CAOP-zijde waren Liesbeth, Robert, Yasmin, Suzanne Vos en Floris betrokken. ‘Wat het verschil maakt,’ zegt Floris, ‘is de laagdrempelige manier van samenwerken. We zijn eerlijk over wat kan en niet kan, schakelen snel en brengen een breed palet aan kennis mee. Dat wordt gewaardeerd. Het contact met de regio is goed georganiseerd, en ze weten ons te vinden voor advies.’
Floris kijkt met voldoening terug: ‘Het was mooi om te zien hoe een netwerk van losse initiatieven zich ontwikkelde tot een samenhangende onderwijsregio. We hebben meegeholpen het zaadje te planten, en dat begint nu echt te groeien.’