De leraar voorop
Door de jaren heen is het imago van werken in het onderwijs en het beroep van leraar verslechterd. Negatieve berichtgeving over hoge werkdruk, lage salarissen, gebrek aan autonomie en beperkte professionele ruimte om zich te onderscheiden of te groeien, dragen niet bij aan de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar. Er wordt veel geschreven over leraren. Maar de enigen die echt weten wat het vak inhoudt, zijn natuurlijk de leraren zelf. Welke waarden drijven ‘de leraar’? Wat geeft hen voldoening? Hoe kunnen we een realistisch en aantrekkelijk beeld van het leraarschap overbrengen op potentiële nieuwe leraren? Met het Beroepsbeeld Leraar werkten leraren samen aan een beeld van hun vak. Hierbij gaat het niet om hoe anderen het leraarschap zien, maar om hoe het echt is om leraar te zijn. Een gezamenlijk beroepsbeeld helpt leraren bij het formuleren van hun rollen, doelen en ontwikkelmogelijkheden. Bovendien kunnen lerarenopleidingen hun onderwijs toetsen aan het beroepsbeeld.