CAOP staat erachter dat organisaties veiligheid en zorg moeten bieden aan beschuldigden. Er moet voor iedereen een luisterend oor zijn, óók voor beklaagden. CAOP denk dat die rol bij uitstek vervuld kan worden door de reeds aangestelde vertrouwenspersonen binnen organisaties. Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat een vertrouwenspersoon nooit zowel een melder als beschuldigde in dezelfde casus kan ondersteunen.
Lees de eerdere artikelen over het zo optimaal mogelijk benutten van de vertrouwenspersoon: deel 1 en deel 2.
Mogelijke risico’s van een aparte functionaris voor beschuldigden
Het opknippen van de vertrouwensfunctie in een aparte rol voor het bijstaan van beschuldigden kan allereerst voor verwarring zorgen onder medewerkers over bij wie ze terechtkunnen en met welk doel. We zien in de praktijk dat veel medewerkers het lastig vinden om onderscheid te maken tussen de rollen van verschillende functionarissen, zoals de integriteitscoördinator, vertrouwenspersoon, personeelsraadgever, ombudsfunctionaris, etc. Een extra functionaris voor beschuldigden kan juist de drempel verhogen voor medewerkers om hulp te zoeken in een kwetsbare situatie.