Onderzoek naar blootstelling aan Chroom-6: hoe nu verder?
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Publicatie
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren en docenten voor de klas. Hun vakkennis is een essentieel onderdeel van hun vakmanschap. Hoe is het met de vakkennis van leraren en docenten gesteld in Nederland? Waarin willen leraren en docenten zich ontwikkelen en doen ze dat ook? Onderhouden ze hun kennis en hoe efficiënt is de Lerarenbeurs nou eigenlijk? CAOP, MOOZ en Centerdata deden in opdracht van het ministerie van OCW hier onderzoek naar. CAOP-onderzoeker Devorah van den Berg vertelt meer over het onderzoek.
De resultaten uit het onderzoek schetsen een positief beeld. De meeste leraren en docenten zijn namelijk ontzettend bevlogen én gemotiveerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd is er ruimte voor verbetering. We zetten de opvallendste uitkomsten en aanbevelingen op een rij.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat er duidelijke verschillen zijn per sector én leeftijd. In het voortgezet onderwijs wordt vaak deelgenomen aan formele activiteiten zoals kortdurende opleidingen, cursussen of trainingen en aan teamgerichte scholing. In het hoger onderwijs wordt vaak deelgenomen aan informele activiteiten zoals congresbezoeken of het oppakken van nieuwe vraagstukken op het werk. Verder valt het op dat jonge leraren en docenten tot en met 35 jaar zich vaak op vakinhoudelijk en pedagogisch vlak willen ontwikkelen. Hun oudere collega’s hebben vooral de behoefte om hun ict-vaardigheden te verbeteren. Daarnaast nemen jonge leraren en docenten veel vaker deel aan coaching en langdurige opleidingen of cursussen dan hun oudere collega’s.
Volgens Devorah van den Berg hebben jonge leraren en docenten andere opgaven dan hun oudere collega’s. ‘Ze moeten eerst nog routine krijgen in het lesgeven. Dit vraagt meer ontwikkeling op vakinhoudelijk en pedagogisch vlak. Oudere en meer ervaren collega’s hebben een basisrepertoire. Ze zoeken vaker naar doorontwikkeling van hun ict- vaardigheden of zijn op zoek naar vernieuwing.’
'Jonge leraren en docenten hebben andere opgaven dan hun oudere collega’s. Ze moeten eerst nog routine krijgen in het lesgeven. Dit vraagt meer ontwikkeling op vakinhoudelijk en pedagogisch vlak.'
Devorah van den Berg
Schoolleiders vervullen een cruciale rol als het gaat om het bieden van ondersteuning en het stimuleren van
Leraren en docenten om zich te professionaliseren. Zij zijn verantwoordelijk voor de implementatie van het HR-beleid in onderwijsorganisaties en voor de professionalisering in de praktijk. Uit het onderzoek blijkt echter dat:
Sommige activiteiten hebben meer effect op de manier van lesgeven dan andere. De meest effectieve activiteiten op een rijtje:
Professionalisering betreft niet alleen de verantwoordelijkheid van leraren en docenten, maar wordt steeds vaker als een organisatieverantwoordelijkheid gezien. Steeds vaker worden er initiatieven ondernomen vanuit de organisatie zelf. Het betreft vaak urgente thema’s voor de onderwijsinstelling of het team zoals onderwijsvernieuwing of pedagogische competenties. Grote instellingen hebben ook vaak een kenniscentrum, learning center of ander platform om de professionalisering binnen de organisatie een extra impuls te geven.
Naast de reguliere (na)scholing, biedt het ministerie van OCW leraren en docenten de mogelijkheid om een Lerarenbeurs aan te vragen. Met deze beurs kunnen bevoegde leraren en docenten een bachelor- of masteropleiding volgen om hun kwalificatieniveau te verhogen. Uit het onderzoek blijkt dat de Lerarenbeurs positief wordt beoordeeld. Het sluit inhoudelijk aan bij de leerbehoeften en heeft een positief effect op de kwaliteit van het onderwijs. Uit het onderzoek komt ook duidelijk naar voren dat de meeste leraren de opleiding niet hadden gevolgd als ze de Lerarenbeurs niet hadden gekregen.
De professionele gedrevenheid is groot en bijna alle leraren nemen jaarlijks deel aan professionaliseringsactiviteiten. Daarnaast blijkt de Lerarenbeurs een succes te zijn. Tegelijkertijd toont het onderzoek ook aan dat er ruimte is voor verbetering. De belangrijkste aanbevelingen zijn:
Volgens van den Berg is het voor het vergroten van de leeropbrengsten van professionalisering belangrijk dat onderwijsinstellingen de professionaliseringsactiviteiten periodiek evalueren. Ook is het van belang om deelname aan effectieve leeractiviteiten te stimuleren. Daarnaast komt het de leeropbrengsten ten goede als de professionalisering van de leraren en docenten aansluit op de opgaven van de instellingen. Van den Berg: ‘In het onderzoek komen verschillende voorbeelden naar voren van onderwijsinstellingen die professionaliseringsbehoeften van leraren en docenten en de doelen van de organisatie goed weten te verbinden, zonder dat zij de autonomie van de leraren en docenten inperken.’
'In het onderzoek komen verschillende voorbeelden naar voren van onderwijsinstellingen die professionaliseringsbehoeften van leraren en docenten en de doelen van de organisatie goed weten te verbinden, zonder dat zij de autonomie van de leraren en docenten inperken.'
Devorah van den Berg
Wil je meer informatie over het onderzoek? Neem dan onderaan de pagina contact op met Devorah van den Berg. Met de knop hieronder kun je het hele onderzoeksrapport lezen.
Werkenden bij Defensie, de NS en in Tilburg zijn in het verleden ziek geworden nadat zij zijn blootgesteld aan chroom-6.… Meer
Een werkgever moet voor iedereen die er werkt een sociaal veilige en integere werkomgeving bieden. Om als organisatie zo’n werkomgeving… Meer
Ze omspannen hetzelfde decennium: de ‘Lerarenagenda 2013-2023’ en het bestaan van de bijzondere Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt van Tilburg University en CAOP.… Meer
Hannah Postma is de winnaar geworden van de CAOP-scriptieprijs 2022. Op donderdag 9 maart 2023 heeft zij de prijs in… Meer
Hoe richt je de structuur van een organisatie in om duurzaam aandacht te houden voor sociale veiligheid? Welke rol spelen… Meer
Melders zijn kwetsbaar, maar bestaande wetgeving sloot hier onvoldoende bij aan. De Wet Huis voor klokkenluiders is daarom op een… Meer
Bij het aflopen van de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt brengen de Tilburgse hoogleraren Marc van der Meer en Frank Cörvers een… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.