Op 4 maart 2026 organiseert Stichting CAOP-Sardes een mini-symposium rond de bijzondere leerstoel Gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen voor kinderen en jongeren, die sinds kort wordt bekleed door prof. dr. Lisa Gaikhorst (Universiteit Leiden).
Tijdens deze middag gaan we met elkaar dieper in gesprek over de inzichten uit haar recente oratie Gelijke kansen in het onderwijs: structuren begrijpen, verschil maken en verkennen we hoe scholen, onderzoekers en samenwerkingspartners verschil kunnen maken in de dagelijkse praktijk.
Kansengelijkheid versterken
Binnen haar leerstoel onderzoekt Gaikhorst drie thema’s om kansengelijkheid te versterken:
- Hoge leerkrachtverwachtingen: hoe verwachtingen en vooroordelen van leraren invloed hebben op het leren en ontwikkelen van leerlingen.
- Taal en meertaligheid: hoe scholen taaldiversiteit kunnen benutten als kracht in plaats van als achterstand.
- Buitenschoolse kennisbronnen: hoe scholen beter kunnen aansluiten bij wat kinderen van huis uit aan kennis en ervaring meebrengen.
Daarnaast pleit zij voor een sterke onderzoekscultuur in scholen, waarin leraren samen leren, reflecteren en werken aan duurzame verandering.
Tijdens het mini-symposium verdiepen we deze onderzoeksthema’s in drie parallelle sessies, begeleid door experts uit wetenschap en praktijk.
Programma en sprekers
15.00 – 15.10 uur | Welkom en opening
Welkom door Joke Kruiter (teamleider Sardes) en opening door Marjolijn Olde Monnikhof, directeur-bestuurder Stichting CAOP–Sardes.
15.10 – 15.30 uur | Context door prof. dr. Lisa Gaikhorst
Lisa Gaikhorst deelt de belangrijkste inzichten uit haar oratie en schetst waarom het nodig is om naast de klas en school ook bredere maatschappelijke structuren mee te wegen in het streven naar gelijke kansen.
Uitleg en switch-over naar parallelsessies
15.45 – 16.30 uur | Verdiepende parallelsessies
Deelnemers kiezen één van de drie thematische sessies of workshops:
- Buitenschoolse kennisbronnen: met Monique Volman (Hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam) en onderzoeker Edda Veerman (onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam).
- Meertaligheid als kracht: met Mari Varsányi (onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en adviseur op het gebied van meertalig, intercultureel en inclusief onderwijs).
- Onderzoekscultuur en teacher leadership: met Louise Verhoef (Leraar, intern begeleider in het basisonderwijs en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam).
Switch-over en gelegenheid om een drankje te pakken
16.45 – 17.00 | Plenaire afsluiting met Lisa Gaikhorst
Lisa reageert op de inzichten, ideeën en opbrengsten uit de sessies en neemt deelnemers mee in wat dit betekent voor het verdere onderzoek en praktijkontwikkeling.
17.00 – 17.30 | Netwerkborrel
Voor wie?
Deze bijeenkomst is specifiek bedoeld voor professionals die werken aan kansengelijkheid in het (primair en voortgezet) onderwijs, zoals leraren en intern begeleiders, schoolleiders en schoolbestuurders.
Praktische informatie
- Datum: dinsdag 4 maart
- Programma: 15.00 – 17.00 uur, met aansluitend een netwerkborrel
- Locatie: CAOP–Sardes, Lange Viestraat 371 in Utrecht (centrum)
- Aantal: maximaal 45 deelnemers
De leerstoel van Lisa Gaikhorst is ingesteld door Stichting CAOP-Sardes bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Lees hier de oratie.
Aanmelden
Vanwege het beschikbare aantal plaatsen is tijdige inschrijving gewenst.