Een werkomgeving die als onveilig wordt ervaren, is een risico. Zeker in het onderwijs. Arbeidsmarktplatform PO wil daarom graag meer inzicht verkrijgen in de ervaren sociale veiligheid in het primair onderwijs en de mogelijke gevolgen van een onveilig ervaren werkomgeving. Daarom heeft CAOP, in opdracht van Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs, onderzoek uitgevoerd naar de sociale veiligheid in het primair onderwijs.
Er is op systematische wijze onderzocht welke factoren samenhangen met sociale veiligheid in het Nederlandse primair onderwijs. Wat blijkt? Een goede samenwerking tussen collega’s is één van de belangrijkste factoren voor sociale veiligheid in het primair onderwijs.
Goede samenwerking met collega’s belangrijkste voorspeller sociale veiligheid
Het onderzoek legt verbanden tussen samenwerking en werkdruk, en de ervaren sociale veiligheid van medewerkers in het Nederlandse PO. Dat suggereert dat het loont om in te zetten op die samenwerking. Leidinggevenden, het organisatiebeleid en het werkklimaat hebben allemaal invloed op de samenwerking tussen collega’s, en dat heeft weer invloed op de ervaren veiligheid.
Ook is aangetoond dat onderwijsmedewerkers die in een sociaal veilige werkomgeving werken zich zich minder uitgeput en meer bevlogen, betrokken en tevreden voelen. Aan de andere kant ervaren medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag vaker emotionele uitputting. Ze hebben een grote herstelbehoefte, zijn minder inzetbaar en zijn vaker geneigd de organisatie te verlaten. Al deze verbanden werden al vermoed, en zijn dankzij dit onderzoek bevestigd.
Lees alle inzichten, evenals praktijkvoorbeelden en aanbevelingen in het onderzoek.