Een voorbeeld hiervan is Missie Mentaal: een sociaal-innovatief project van CAOP dat onderdeel is van de kabinetsbrede aanpak ‘Mentale gezondheid: van ons allemaal.’ Het project vond haar oorsprong in het programma Alles is Gezondheid.
Missie Mentaal brengt mensen en organisaties die actief zijn op het gebied van mentale gezondheid samen. In plaats van te op afstand te bedenken wat ‘goed zou zijn’ gaat het netwerk met elkaar in gesprek. Er is ruimte voor vernieuwing en om te leren van elkaar. Missie Mentaal verbindt ervaringsdeskundigen, beleidsmakers, zorgprofessionals, welzijnswerkers, onderwijsinstellingen, onderzoekers en bedrijven. Dat gebeurt vanuit de overtuiging dat duurzame verandering ontstaat door direct betrokkenen centraal te stellen.
Mentale gezondheid op school
Het project laat zien hoe sociale innovatie en transformatie in de praktijk werkt, bijvoorbeeld in het onderwijs. Op scholen groeit namelijk de aandacht voor mentale gezondheid. De mentale gezondheid van leerlingen en studenten, maar ook voor docenten, ondersteuners en schoolleiders. In deze de sector Onderwijs faciliteert Missie Mentaal kennisdeling en samenwerking o.a. via de DoeTank: een actieve werkplaats waarin onderwijsprofessionals en studenten samen vernieuwende ideeën ontwikkelen en testen om mentaal welbevinden in het onderwijs te versterken. Denk aan het bespreekbaar maken van prestatiedruk, het inrichten van rustmomenten op een schooldag of het creëren van een sociaal veilige leeromgeving.
Mentaal verantwoord ondernemen
Ook voor werkgevers en werknemers is mentale gezondheid van groot belang. Zo zorgen mentaal fitte, vitale en gezonde werknemers voor een goede werksfeer, betere kwaliteit van werk, hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Daarom moedigt Missie Mentaal werkgevers aan om bij te dragen aan het mentaal welbevinden van hun medewerkers. Niet als bijzaak, maar als onderdeel van de maatschappelijke rol van werkgevers. Een mooie manier waarop bedrijven kunnen bijdragen aan een mentaal veerkrachtige samenleving is het buy-one-give-one principe: door een interventie in te kopen voor de eigen medewerkers en hierbij dezelfde interventie cadeau te doen aan een maatschappelijk initiatief.