Mariska Stuivenberg, fondsmanager en secretaris Arbeidsplatform PO bij CAOP, vertelt: ‘Onderwijs organiseren in tijden van tekorten brengt uitdagingen met zich mee. Hoe organiseer je het zo dat de onderwijskwaliteit zo goed mogelijk gewaarborgd is? Daarop is geen eenduidig antwoord, elke school is anders. Het vraagt onder andere een goede analyse, actieve betrokkenheid en een stap-voor-stap-aanpak. De handreiking geeft daar inspiratie voor met goede voorbeelden.’
Bestaande werkwijzen loslaten en nieuwe wegen verkennen
Wat blijkt cruciaal te zijn bij het anders organiseren van onderwijs? De bereidheid om bestaande werkwijzen los te laten en nieuwe wegen te verkennen die passen bij de huidige realiteit. In de handreiking staan praktijkvoorbeelden en bouwstenen om onderwijs anders te organiseren. Ook biedt de handreiking een routekaart en tips om scholen te ondersteunen bij deze uitdaging.
Elke school heeft unieke uitdagingen en context. De voorbeelden in de handreiking dienen daarom niet als ‘best practice’, maar ter inspiratie. Er wordt bijvoorbeeld al geëxperimenteerd met alternatieve organisatiemodellen en vakspecialisten. Deze vakspecialisten geven vakken als kunst en beweging, waardoor leraren meer ruimte krijgen voor lesvoorbereiding. Ook wordt er meer gebruikgemaakt van onderwijsondersteunend personeel. Scholen kunnen met de bouwstenen uit de handreiking hun eigen oplossingen ontwikkelen, passend bij hun eigen behoeften en mogelijkheden.